Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

glass

  • lindabergheim 22 juni 2009

    någon som vet skillnaden på resultatet på glassrecept som ska sjudas ihop och dom som bara ska vispas och blandas??
    alla recept är jätteolika

  • lindabergheim 23 juni 2009

    ingen som vet:(

  • XYZ 25 juni 2009

    Blir bra båda två, det är ju oftast större andel grädde i den kallrörda varianten så den känns lite mera parfaitaktig, den sjudna brukar bli mer som vanlig glass.(fast oändligt mkt godare)
    Var försiktig med temperaturen när du sjuder glass-smeten bara så att du inte får äggklumpar i kastrullen. (lyckas du med det så fram med mixerstaven och smaksätt med något kraftigt som döljer äggsmaken-typ choklad o konjak.

  • lindabergheim 27 juni 2009

    ok! ja, temperaturen har jag sett ska vara runt 85 grader så det är ju lätt att kolla.

    nu har jag provat en med vispad grädde och vaniljstång och blandat i äggulor...men kanske är avsaknaden av socker som gör att jag inte får den helt lik glass kanske.....

    någon som vet vad skillnaden blir när det står att man ska ha hårt vispade äggvitor i mot utan då??

  • maithab 27 juni 2009

    Med hårt vispade äggvitor får man i mer luft i glassen och den blir porösare och mer lik köpt glass eftersom glassfabrikanterna har höghastighetsmixrar som förser glassen men mycket luft.

    Jag tycker man får mer smak på glassen om man först sjuder ingredienserna. Men det tar ju tid att sen får det att svalna innan man häller ner det i glassmaskinen så jag brukar oftast göra på kalla ingredienser (alltså att de inte får sjuda innan).

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.