Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Glass på laktosfri grädde

  • mallu16 17 januari 2011

    Jag har nyligen insett att jag är laktsointolerant. Vilket inte är nåt större problem idag med ett stort utbud av produkter som är laktosfria. Nåt jag saknar är glass. Jag är lite sugen på att köpa en glassmaskin och undrar om det är någon som har provat att göra glass i glassmaskin på laktosfri grädde. Hur blir resultatet? Har du dessutom en glassmaskin att rekommendera tar jag gärna det också{eat}

  • busan37 17 januari 2011

    Denna glassen brukar jag göra. Jättegod.
    Laktosfri mangoglass

  • soccermum 17 januari 2011

    Du behöver ingen glassmaskin till denna glass :) Jag har gjort den på vanlig vispgrädde och laktosfri vispgrädde och det är ingen skillnad alls.
    Man måste ju inte göra marängen utan kan endast göra glassen och sedan smaksätta den efter eget tycke och smak :P
    Hör av dig om du har några frågor eller funderingar!

    Hemmagjord glasstårta med marängbottnar

    Om du söker på parfait i receptbanken får du upp massa glassrecept där man inte behöver glassmaskin och sedan byter du enkelt ut vispgrädden mot den laktosfria varianten.

  • Annafbg 17 januari 2011

    Jag använder bara laktosfria mjölkprodukter då sonen är laktosintolerant. Glass blir jättegod på laktosfri grädde! Den uppför sig i precis likadant som vanlig grädde, enda skillnaden är att den är lite sötare. Ingen nackdel just till glass, eller hur?

  • bullbagarn 17 januari 2011

    Skrivet av mallu16 den 17 jan 2011

    Jag har nyligen insett att jag är laktsointolerant. Vilket inte är nåt större problem idag med ett stort utbud av produkter som är laktosfria. Nåt jag saknar är glass. Jag är lite sugen på att köpa en glassmaskin och undrar om det är någon som har provat att göra glass i glassmaskin på laktosfri grädde. Hur blir resultatet? Har du dessutom en glassmaskin att rekommendera tar jag gärna det också{eat}

  • zudette 17 januari 2011

    Prova Tofu-glassen. Den är faktiskt riktigt god!

    Det enda jag sett med laktosfria produkter är att de ofta är lite lösare. t ex att grädden inte går att vispa lika fast eller att det håller på samma sätt som "vanlig" grädde heller - om det har någon betydelse för glassmaskinen har jag ingen aning om!

  • Ulrika91 17 januari 2011

    Mamma köper Tofulines vaniljglass (http://www.vegetariskamatguiden.se/Vmg23/Pr3687.html) och den är tydligen supergod!!!

  • Snoops 17 januari 2011

    Hejsan mallu16.

    Om du inte vill göra egen glass kan jag rekommendera Alvestaglass. Tror att det är ett ganska nytt märke och de har ganska många sorter som är laktosfria och super goda.

    http://www.alvestaglass.se/laktos.html

    Jag har testat deras chokladbomb och saltlakrits glass. Mumma!!!!!!!
    Har för mig att en liter kostar ca: 36kr

  • jonsar02 18 januari 2011

    Hej
    Min sambo är laktosintolerant så vi har bara laktosfria produkter hemma. Jag har inte sett någon skillnad när jag använt laktosfria produkter till att göra glass.
    Däremot blir vispgrädden när man vispar den inte riktigt lika fast när det är laktosfritt som också zudette skriver.
    De laktosfria produkterna är också, som Annafgb, skriver lite sötare.

    Det finns riktigt goda glassar att köpa i affären t.ex tofuline. En sorbé som ör supergod är hallonsorbéen från Sia.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.