Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Glass utan glassmaskin

  • frusoderlund 25 juli 2013

    Hej! Jag undrar om det finns någon som har något bra recept på glass som tillagas utan glassmaskin?
    Har testat att göra daimglass en gång tidigare men gillade inte konsistensen så därför har jag inte gjort det igen. Men båda jag och min man (speciellt min man) älskar glass så det skulle vara kul att kunna göra själv.

  • SvenSigurd 25 juli 2013

    All glass går att göra utan glassmaskin. Jag har ingen glassmaskin men brukar få till mina glassar ändå, det är bara att vara hemma den dagen man gör glass och röra om i glasslådan minst en gång i timmen, annars stelnar den så den blir hård och trist!

    Lycka till!

  • alexander_berggren_142 26 juli 2013

    inte för att låta dryg men jag tycker det är värt att investera i en glass maskin om man gillar glass den blir bättre och det är mindre jobb.
    själv har jag en simpel modell där man ställer själva glass skålen i frysen 24 timmar innan man använder den bara själva veven som är motordriven.
    men vill man göra utan maskin ska man självklart göra det

  • svengelsk 26 juli 2013

    Det går bra att göra parfait, för fetthalten är så hög att det inte blir iskristaller. Det finns flera recept på mat klubben.

  • Nenabirk 26 juli 2013

    Prova att göra en semi freddo. Detta recept har jag sett på flera ställen och det är jättegott!:
    http://www.matklubben.se/recept/glasstaarta_nutella_semifreddo_106279.html

  • Nadjaskitchen 29 juli 2013

    Egentligen kan du ta vilken glassrecept som helst och göra den utan maskin. Det kräver bara lite mera arbete från din sida då du måste röra om i smeten en gång i halvtimmen ungefär. För att det inte skall bildas iskristaller i glassen så brukar jag använda glykossirap i smeten. Annars så rekommenderar även jag att du göra semifreddo, då kommer du så nära glass du kan komma utan maskin.

    Länken nedan är till fler glassrecept:
    http://www.nadjaskitchen.se/?cat=2099

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.