Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Glasyr eller kristyr/florsockermassa

  • Kathy 1 juni 2009

    Vad skriver/ritar man lättast med på en tårta?
    Glasyr (florsocker + vatten) eller kristyr/florsockermassa (äggvita, citron och florsocker)?

    Tänker färga den svart och göra ett spindelnät till en Spindelmannentårta.

  • Fiona 1 juni 2009

    Glasyren blir ju trevligast efter att den stelnar, eftersom kristyren blir hård och kan kännas som man fått något i tårtan som inte ska vara där.
    Att använda dem i sig är likadant, det handlar bara om vilka propotioner man använder (alltså vilken konsistens den får).

  • safir74 1 juni 2009

    När min dotter hade Halloweenkalas så gjorde jag en spindelvävstårta och använde mig utav glasyr (florsocker + vatten)
    Rör ihop glasyren. Gör en strut av smörpapper, klipp ett litet hål längst ner om den blir för tät. Fyll med glasyr och garnera en spiral från mitten och ut. Spritsa ränder inifrån och ut. Innan glasyren stelnar, ta en tandpetare och dra i ränderna från mitten och ut. Nätet ska bli lite "sträckt",

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.