Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hemmagjord filodeg

  • eken21 6 september 2010

    Jag tycker filodeg är otroligt dyr att köpa någon som har recept på hemlagad istället?

  • Bumbis 6 september 2010

    Fastän du får receptet tror jag inte du fixar det. Degen är otroligt tunn och går inte att göra för hand. Besök en asiatisk butik, dom har oika storlekar i frysen och dom kostar inte speciellt mycket. Ca en tjuga för 30-50 blad.

  • matpolisen 6 september 2010

    Grundreceptet är enkelt - det är vetemjöl, olja, salt och vatten, raki eller vitvinsvinäger, och ibland äggula. Men jag håller med ovanstående att det nog är bäst att köpa den färdig eftersom det är en konst att få den lövtunn och tar dessutom tid. Ett förslag är att du använder dig av en pastamaskin.

    Ingredienserna:
    0.6 deciliter vatten
    4.7 deciliter mjöl
    4 teskedar olivolja
    1/4 tesked salt

    Sikta mjölet tillsammans med saltet. Gör en brunn i mitten av mjölet. I den häller du vatten och olivolja och knådar tills den håller samman väl. Mjöla bordet ordentligt. Knåda degen i 5-7 minuter. Degen ska vara smidig och inte fasta i bordet. Rulla ut degen till en stor rektangel. Lägg en fuktig handduk över den och låt den vila i 15 minuter. Mjöla dina händer och arbeta degen inifrån och ut tills du har en deg som är ungefär 1 x 1 meter och lövtunn. Skär degen med en vass kniv till önskat mått. Nu har du din filodeg. Låter det enkelt? Det är det inte, men lycka till.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.