Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp! Marängbottnen lossnar inte från papperet!

  • Millutt 7 november 2008

    Jag håller på med Hovets tårta nu, gör dubbelt, så jag gräddar bottnarna i hel långpanna på bakplåtspapper, men nu får jag inte loss bakplåtspapperet. Jag har redan trasat sönder den botten som skulle vara överst, så jag får lov att baka en ny, men vill inte att samma sak ska hända igen. Har ni något tips hur jag ska göra för att få bort bakplåtspapperet utan att ha sönder tårtan?

  • UllaC 7 november 2008

    När jag bakar marängbottnar, så smörar jag ALLTID bakplåtspapperet ordentligt.
    Sen är det inga problem, man bara drar bort hela papperet.
    Lycka till!!!

  • Gia1 7 november 2008

    om man glömt att smöra in pappret kan man försiktigt vända bottnen när den är färdiggräddad och nyuttagen ur ugnen och ta en fuktig trasa och badda över pappret så släpper det. Det funkar för mig :) hoppas det går bra för dig Millutt

    trevlig helg
    Gia

  • Vivoplena 7 november 2008

    Precis, badda bort pappret med vatten.

  • Millutt 7 november 2008

    Tack för alla tips! Jag testade med att smöra och det gick jättelätt att lossa bottnen från papperet! Ska bli så gott med tårtan nu på kalas ikväll!

  • anluk 7 november 2008

    Skrivet av Millutt den 7 nov 2008

    Tack för alla tips! Jag testade med att smöra och det gick jättelätt att lossa bottnen från papperet! Ska bli så gott med tårtan nu på kalas ikväll!


    Var är det för tårta du gjort, lägg gärna ut receptet sedan!:p

  • Millutt 8 november 2008

    Jag gjorde Hovets tårta, jag hittade den här på MK! :)

  • katten4 7 april 2009

    Jag brukar smöra och mjöla bakplåtspapperet, har aldrig varit problem för mig då att få lös papperet!

    Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.