Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp med kola

  • Egonlock 8 december 2009

    Igår gjorde jag kola för andra gången i mitt liv. Den blev gudomligt god men betedde sig inte riktigt som jag ville. Den fastnade i formen och istället för att plocka ur en godis för att sen stoppa den i munnen fick man snarare gnaga i sig den från formen. Jag har ingen termometer utan körde kulprovet. Hällde sedan kolan i ischokladformar. Någon som kan ha en idé om vad jag har gjort för fel?

  • anault-4 8 december 2009

    Den har inte kokat tillräckligt länge! jag kör inte heller med termometer, det brukar räcka med kulprov men man får inte vara för het på gröten. Den ska bli hård ganska direkt när man häller ner smeten i glaset.

  • Egonlock 8 december 2009

    Då ska jag snarast göra ett nytt försök, för dom jag har nu försvinner i rasande hastighet. Tack för hjälpen.

  • star759 5 januari 2010

    jag använder mig oxå av kulprovet o rådfrågar ngn i närheten, när det finns...
    ett tips är att hälla kolan i en brödform (då blir de färdiga kolabitarna lite tjockare) som du klätt med bakplåtspapper dvs att du tar ett vanlig bakplåtspapper o trycker den det i formen men va försiktig när du häller i kolan så att inte pappret viker sig ner i den varma kolan. För att va helt säker på att kolan går av från pappret kan man olja/smöra in det oxå med det äe lite onödigt. sedan är det bara att sköra kolan o förpacka den. jag packar alltid in den i smörpapper som småpaket.(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.