Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Holländare

  • indra 2 mars 2008

    min ungdom fanns det en kaka som hette Holländare
    på konditorierna,den gjordes av överblivna kaksmulor.Jag har i många år sökt ett recept på dessa men ej hittat något.
    Nu undrar jag om det finns någon i Matklubben som kan hjälpa mig med ett recept.Jag tyckte jättemycket om dessa
    bakelseliknande kakor.Tack på förhand.I

  • jas65 3 mars 2008

    Hej,
    Kan det inte vara vad vi idag kallar för damsugare de görs på överblivna kaksmulor. Sedan så vill jag minnas att det finns en engelsk paj som gör på liknande sätt ( plumpaj ) .

  • lennali 3 mars 2008

    Hej indra
    Nu blev det nostalgi, minns "Holländare" från när jag var liten, fyra goa kakor i en förpackning med glasyr på (ljus och mörk kakdeg).
    Det slog mig att min svägerska brukar köpa dessa kakor då och då av någon privat, så jag ringde henne och bad henne försöka fixa receptet. I morse när hon kom från jobbet satt hon och läste en gammal veckotidning (morgon tidningen hade inte kommit) och där i tidningen fanns ett recept på Holländare (tankeöverföring???). Jag får receptet under dagen och skriver in det så fort jag kan och meddelar dig. Nu tror jag inte att smaken kanske är densamma som på den gamla goda tiden, men nästan kanske.
    Hälsningar Lena

  • indra 3 mars 2008

    Hej Lena
    Tack så jättemycket för receptet. Nu ska jag prova att baka dessa och se om de är lika goda som jag minns dem. Det har verkligen blivit lätt att få hjälp med önskade recept sedan jag gick med i matklubben.
    Hälsningar från Indra

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.