Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jäsa över natt?

  • kaffesked 24 januari 2008

    Någon som vet ifall det går? Tänkte göra pizza till middag imorgon :p, men för att det ska gå lite fortare, kan jag göra degen redan ikväll och låta den stå i kylen utan att den blir dålig eller konstig?

  • Smulpajen 24 januari 2008

    Skulle tro att det går utmärkt. Jag bakar ofta nattjäst frukost bröd som får jäsa i kylen över natten. (Se recept på min sida). Degvätskan ska då vara kall. Så jag skulle ta kall vätska även till pizzadegen.:)

  • MammaModesty 24 januari 2008

    här är ett recept som var med i senaste nummret i Elle Mat & Vin där det står att pizzan kan vila i kylen tills den ska bakas... lycka till!

    Bästa pizzadegen
    2–3 stycken (beroende på storlek och tjocklek)

    Det här receptet kan halveras, men var noga med att inte ta för mycket jäst. (Hellre för lite.) Med bara lite jäst kan degen formas till bullar och vänta i kylen tills det är dags att baka ut dem. Har du ingen köksassistent så går det naturligtvis att knåda manuellt, men det är tungt eftersom degen ska knådas länge.

    • 1/4 pkt jäst
    • 6 1/2 dl vetemjöl special (+ extra till utbakning)
    • 1/2 tsk salt
    • 2 msk olivolja

    Lös upp jästen i 2 1/2 dl ljummet vatten i köksassistentens degskål. Tillsätt nästan allt mjöl och kör i 2 minuter. Tillsätt resterande mjöl, salt och olja och kör i cirka 10 minuter. Lägg degen på mjölat bakbord och dela upp den i 2–3 lika stora delar. Forma varje del till en rund bulle och lägg i kylskåpet tills det är dags att baka ut dem. (Här kan de ligga i flera timmar om så behövs.)
    Sätt ugnen på 250°. Kavla ut varje bulle på mjölat bakbord. Fördela påläggen och grädda i 12–15 minuter (eller enligt recept).

  • anluk 24 januari 2008

    Skrivet av Molgan den 24 jan 2008

    Vi brukar göra pizzadeg som vi fryser in portionsvis i påsar. då kan man bara ta fram dem när man känner för att göra pizza.


    Funkar det??? Låter ju kanonbra

  • celice 24 januari 2008

    :) Skulle tro att det går bra, men tänk på att allt måste vara kallt, lycka till(Y)

  • Okänd 24 januari 2008

    Det går utmärkt bra.Jag har även gjort så med vetedeg,blev kanonfina Kanelbullar.Recept finns hos mig.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.