Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jag söker recept på choklad utan nötter och laktos

  • ami1974 31 december 2008

    Hej!
    Jag är chokladälskare, jag vill inte ha mörk choklad som ju av många ansees vara finast. Utan det är typ mjölkchoklad, plopp, center mm jag älskar. Mitt stora problem är att jag är laktosintolerant och känslig för nötter. Lösningen för mig vore ju att göra min egen choklad, men jag hittar inte några recept som inte innehåller blockchoklad. Snälla är det någon som har något recept att dela med sig av?

  • elpatron 4 januari 2009

    Det finns ngt som heter Google (H)

  • Eery 4 januari 2009

    menar du som du kan köpa klart eller som du ska tillaga?
    finns massor med bra laktosfria produkter i vanliga mataffärer nu. oftast är det ju bara att byta ut rakt av men kanske dra ner en aning på sockret eftersom (dom jag har smakat) oftast är sötare än "orginalet"

  • elpatron 4 januari 2009

    Skrivet av Eery den 4 jan 2009

    menar du som du kan köpa klart eller som du ska tillaga?


    Nä, man kan inte köpa eller tillaga Google, det är en sökmotor att använda för att söka efter sånt man vill ha (Y)

  • ami1974 6 januari 2009

    Då jag är laktosintolerant så vet jag att det finns jättebra laktosfria alternativ att ersätta alla mejeriprodukter med. Men jag kan inte äta blockchoklad då det finns spår av nötter i det och oftast även vanlig mjölk. Självklart har jag redan letat på sökmotorer typ google, eniro med flera utan att få något resultat som är utan blockchoklad.
    Det jag letar efter är ett recept som jag kan tillaga själv, utan blockchoklad. På "godis" med samma smak och konsistens som sådant godis du kan köpa i butik, typ marabo's sortiment.

  • maithab 6 januari 2009

    Vi förstår nog inte riktigt vad du menar.
    Vill du göra godis av choklad utan att använda blockchoklad? Då är det ju bara att ta annan choklad istället som du tål. Mörk choklad, som du själv nämner (men inte vill ha...) är ju oftast fri från både mjölk och nötter. Även om du nu inte gillar det rakt av så kan det ju vara en bas i det chokladgodis du vill göra. Det går ju utmärkt att byta ut ingredienser mot laktosfria alternativ, t.ex. laktosfri grädde eller havregrädde. Tycker du att den mörka chokladen är för bitter så tillsätt mer sötning som socker, sirap eller honung.

  • ami1974 8 januari 2009

    Skrivet av maithab den 6 jan 2009

    Då är det ju bara att ta annan choklad istället som du tål. Mörk choklad, som du själv nämner (men inte vill ha...) är ju oftast fri från både mjölk och nötter. Även om du nu inte gillar det rakt av så kan det ju vara en bas i det chokladgodis du vill göra.





    Har du något bra recept du kan dela med dig av?

  • bernit 8 januari 2009

  • kokerskan 9 januari 2009

    Min dotter är nöt allergiker Så jag brukar göra detta recept till henne och hon tycker att de är jätte goda.
    100g Smör eller margarin
    4dl socker
    2 dl grädde
    200g ljus blockchoklad
    Smält smöret och häll i allt utom blockchokladen,rör om småkoka i 5 min.
    Rör om i bland.Häll i blockchokladen och låt den smälta och rör om tills du får
    en jämn smet.
    Häll ut allt i en smord form låt kallna och skär i rutor.

  • anmawa 11 januari 2009

    Hej!

    Enligt kokboken Bakglädje utan gluten och mjölk så ska det finnas mjölkfri blockchoklad. Men den kanske innehåller spår av nötter. Innan vår sons mjölkprotein allergi växte bort så använde vi nogat till mycket, men det är kanske är spår av nötter i det också.

  • victoriaengstrom 11 januari 2009

    Det ska finnas i välsorterade affärer choklad som både är laktos- och fri från nötter. Jag själv vet att jag har använt en sådan produkt:) Jag vet dock att ibland står de på "konstiga" ställen, så fråga efter det.

  • Andersjons 11 januari 2009

    Jag har hittat chokladbitar (100g) gjorda på rismjölk! Jättegod mjölkchoklad för alla laktosintoleranta. Där jag handlade kostade chokladbiten 39:-

  • MalinJ 11 januari 2009

    Skrivet av ami1974 den 8 jan 2009

    Skrivet av maithab den 6 jan 2009

    Då är det ju bara att ta annan choklad istället som du tål. Mörk choklad, som du själv nämner (men inte vill ha...) är ju oftast fri från både mjölk och nötter. Även om du nu inte gillar det rakt av så kan det ju vara en bas i det chokladgodis du vill göra.






    Har du något bra recept du kan dela med dig av?


    Sitter och funderar lite. Du vill ha "mjölkchoklad, utan mjölk och nötter... Hade du inte kunnat ta den mörka chokladen som du tål, smält och blanda i havregrädde, antingen matlagningsvarianten eller vispgräddevarianten och sen vispa ihop med lite gelatinmixpulver. Bre ut på bakplåtspapper och sätt in i kylen för att stelna.
    Borde inte det fungera? (H)

  • egatgsvg 20 november 2014

    Har du prövat att äta eller blanda ner laktasenzym i det mjölkinnehållande födoämnet som du vill äta? (Finns på apoteket om du inte redan visste det). Själv kan jag äta nötter så de olika laktosfria mjölkchokladsorterna som finns på olika ställen går bra. En sort finns på ICA men är väl gömd i godishyllan.En annan (gjord i Finland)köpte jag på Ålandsfärjan, på den finns ingen varning för ev nötspår. Lycka till.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.