Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

jordnötssmör- laktos?

  • Jilliii 4 januari 2010

    jag har blivit känslig för laktos. men har inte ragerat nämnvärt mot marabos choklad. har nu gjort snickers kakor, med en burk jordnötsmör.

    nu e min mage paj... andra som har reagerat så?

  • amoz 4 januari 2010

    Själv lider jag av magsjukdomen IBS som betyder en kronisk irritation på tjocktarmen och det gör att jag är känslig för mjölkprodukter som innehåller laktos. Men det betyder egentligen inte att jag är mjölkallergiker för det utan så fort man har någon form av tarmstörning så är magen känslig just för mjölkprodukter.
    Så det kan ju vara så att du har fått en irriterad tarm på något sätt.

  • Jilliii 4 januari 2010

    jag har aldrig testat. oj. skedde detta fort? för jag fick det jättefort för typ ett halv år sen.
    Laktos tablett Lactrace (stavning?) har funkat.
    kan du göra något åt det? vad e det du inte klarar av??
    jag når aldrig min läkare! aaaaaltid upptaget, o en minut över telefon tiden e det stängt!
    går det att bota eller så?

  • amoz 4 januari 2010

    Nja så fort går det väl kanske inte...det smyger väl på så att säga, man märker att magen inte beter sig som den ska. Det är så att de nervtrådar som sitter i våra tarmar och som ska signalera till hjärnan att nu är det dags för tömning (med ett finare ord:p) inte fungera som de ska. I stället blir det så att hjärnan får signalen alldeles för snabbt vilket gör att det kan bli väldigt bråttom om du förstår vad jag menar:'(.
    Jag har idag lärt mig leva med detta och "bestämt" mig för att det är jag som styr och inte mina tarmar. Som du säkert förstår funkar det inte alltid men psyket har stor inverkan.

  • Jilliii 4 januari 2010

    hmm. måste kolla upp, blev en period då min mage svällde så att jag såg ut att vara gravid i ett x antal månader igen..
    får väl byta läkare så jag får tag i människan.
    jo jag fattar, o känner igen mig.
    använer nu mest bara lakosfritt. som sagt klarat choklad.. men ren laktos- alltså ren vanlig mjölk funkar inte

  • boz1965 4 januari 2010

    Det kanske är nåt annat du reagerar på. För jordnötssmör är en helt vegetabilisk produkt och ska normalt inte innehålla laktos.

    http://www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=27183

  • boz1965 4 januari 2010

    Skrivet av Jilliii den 4 jan 2010

    jag har aldrig testat. oj. skedde detta fort? för jag fick det jättefort för typ ett halv år sen.
    Laktos tablett Lactrace (stavning?) har funkat.
    kan du göra något åt det? vad e det du inte klarar av??
    jag når aldrig min läkare! aaaaaltid upptaget, o en minut över telefon tiden e det stängt!
    går det att bota eller så?


    Har du försökt att nå din läkare via http://www.minavardkontakter.se? Där når du honom/henne dygnet runt och slipper dessutom sitta i telefonkö.

    Mina Vårdkontakter är en hemsida som drivs av Sveriges alla landsting och där kan du boka tid, förnya recept, ställa frågor till läkaren mm.

  • SDMaya 5 januari 2010

    Men det beror ju på hur mycket jordnötskakor du satte i dig? 1 st ? och då bör du kanske va försiktigt med nötter med?, många som är laktosintoleranta är även intoleranta för fler födoämnen.
    Mina döttrar kunde tex. inte äta något med Light pga. sockerersättningen som deras tarmar inte kunde bryta ner. Inte heller vissa grönsaker som lök, blomkål mm... dom har provat sig fram och hittat vad dom kan äta och inte.
    Och ett tips, uteslut alla mjölk produkter ett tag och låt magen vila.Men glöm inte äta tillskotts vitaminer då. Kalk osv behöver ju kroppen.
    Laktos finns i hur många olika saker som helst och heter en massa annat! Se till att komma till en dietist och få alla information dom har (det är massor som man inte visste innan)
    Och du vet säkert att om du äter laktos så retar du tarmen, även om det är bara lite. Hoppas över allt som du inte får äta ;) Choklad finns utan laktos, Wienernougat, marabou mörk, marabou fransk nougat :)
    Valio har laktosfria mjölkprodukter och det har Skånemejeriet med.
    Lycka till!

  • SDMaya 5 januari 2010

    Skrivet av boz1965 den 4 jan 2010

    Skrivet av Jilliii den 4 jan 2010

    jag har aldrig testat. oj. skedde detta fort? för jag fick det jättefort för typ ett halv år sen.
    Laktos tablett Lactrace (stavning?) har funkat.
    kan du göra något åt det? vad e det du inte klarar av??
    jag når aldrig min läkare! aaaaaltid upptaget, o en minut över telefon tiden e det stängt!
    går det att bota eller så?


    Har du försökt att nå din läkare via http://www.minavardkontakter.se? Där når du honom/henne dygnet runt och slipper dessutom sitta i telefonkö.

    Mina Vårdkontakter är en hemsida som drivs av Sveriges alla landsting och där kan du boka tid, förnya recept, ställa frågor till läkaren mm.


    Vilken jätte bra sida :) Tack för tipset! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.