Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"kalljästa" bullar - HjÄlp!

  • mistralwind 21 september 2011

    Gav mig på att baka idag!
    Så, läste massor av bra tips här på sidan och gjorde bulldegen (vanlig vetedeg) med ganska kall/ljummen mjölk, Knappt fingervarm.
    Använde lite mjöl (enbart -special), och smör (alltså inte margarin). Arbetades ordentligt i assistenten.

    Så, degen blev mjuk och lättarbetad. tror inte att det är problemet. Snarare så jäste inte degen speciellt bra. Lät den stå lite extra, ungefär en timma innan jag bakade ut bullarna. Sedan jäste de ca 30 minuter till.

    Bullarna jäste knappt något mer, men studsade tillbaks när jag testade att trycka på dem innan jag slängde in dem i ugnen (varmluftsugn). Bullarna blev små och lite insjunkna, som om de inte jäst tillräckligt eller möjligtvis för mycket.

    vad är felet tror ni? degen var rätt kall även fast den stod vid spisen för att jäsa. Hur länge ska man jäsa kalla degar (har aldrig bakat "riktiga" kalljästa bullar).

    Tack!

  • Mistys 21 september 2011

    Kalljästa bullar ska jäsa ca 2 timmar. Sök på ex Rimbobullar som är en kalljäst bulle,

  • voffa3 22 september 2011

    Instämmer kalljästa bullar som jäser dåligt kan ofta räddas av lite extra jästid innan de bakas ut och absolut innan de förpassas till ugnen. Ibland har jag fått utöka jästiden till tre timmar men oftast har jag ingen koll på hur länge de jäst. Så det gäller att ha tålamod med kalljäst men det är det värt för gott blir det.

    Tänk positivt det är svårt att överjäsa kalljäst deg !

  • mistralwind 22 september 2011

    tack för hjälpen {kiss}
    Bullarna blev säkert underjästa. De är smuliga, lätta och smakar gott.. men som sagt, konsistensen är ju inte som man vill ha dem...

    Det är OK att ha lite småvärmd mjölk till kalljäst deg? (inget fingervarmt, inte! knappt ljummen).

  • Lotti76 22 september 2011

    När jag bakar sk. kalljäst bröd, så använder jag mig av ljummet/varmt (beror på jästsorten) degspad. Därefter ställer jag in min deg i kylen. Den jäster finfint!

  • rostok 23 september 2011

    När jag bakar bullar så använder jag enbart kylskåpskall mjölk. Tar först ca en tredjedel av de mjöl, mjölk (eller vatten) samt jäst och låter det stå och jäsa i några timmar. Sedan tar jag i resten, även det med kylskåpskall vätska, några gånger har jag låtit vätskan stå framme under tiden så den blir rumstempererad.

    Det viktiga är att se till att det hela får jäsa tillräckligt, man måste gå på hur degen ser ut, inte tiden i sig. Ibland ter det sig som så att inget händer, det går 2 timmar och inget händer sedan jäser det till på ½ timme. Det är lite olika, jag brukar ibland ha i lite mindre jäst än vad det ska vara, typ om jag bakar på 1.5 liter vätska och bara har ett paket jäst hemma så får det räcka.

  • Jessikarlsson89 10 oktober 2011

    Titta även så du inte har något drag i rummet. tex att något fönster står öppet.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.