Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Koka knäck

  • Peppa 16 december 2013

    Det har väldigt svårt att lyckas för mig att koka knäck eller kola. Oftast är det så att jag kokar och kokar - långt, långt över den föreslagna tiden - men smeten har svårt att komma upp i rätt temperatur, och är för lös. Funderar på om jag har fel sort kastrull, kanske? Kokar jag den inte tillräckligt häftigt? Eller för häftigt? Har någon vänlig person där ute ett förslag på vad det kan vara för fel jag gör? Det blir liksom aldrig färdigt.

  • svengelsk 16 december 2013

    Större kastrull kanske för att öka avdunstningen. Jag vill minnas att jag brukade göra fudge i en stekpanna.

  • annapatrik 16 december 2013

    Jag är ingen mästare på knäck men har lyckats lära mig att det ska vara en stor kastrull och det ska koka mycket mer än man tror, rör om ibland, jag tar knäcken när det visar 118 grader, annars blir den lätt för hård.

    http://yrhattans.wordpress.com/

  • DoctorWho 17 december 2013

    Jag koka min knäck i mikron och gör kulprovet efter 7 min.
    Knäck i microugnen

  • AngieH 17 december 2013

    Jag kokar till 120, sen gör jag kulprov och ser om det verkar bra. Ibland låter jag det koka längre. Sen häller jag i smör och mandel. Använder gjutjärnspanna.

    Men mitt allra bästa tips är för själva upphällningen.
    slevar upp smet med soppslev i tetran som grädden kom i. Sen är det bara att hälla! svårt att förklara, men ni kan se bild här:

    http://angiehults.blogspot.se/2013/12/basta-sattet-att-gora-knack.html

    Inget kladd!

  • Peppa 20 december 2013

    Tusen tack för bra tips! Jag testade igår och använde min stora lergryta. Det gick jättebra! T o m receptets föreslagna koktid stämde! God Jul på er!

  • Peppa 20 december 2013

    Jag skrev fel. Naturligtvis använde jag inte lergrytan! Det var JÄRNGRYTA jag använde.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.