Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kolapaj

  • susanneO 23 november 2007

    Hej alla vänner. Nu närmar sig julen med stormsteg. Är det någon som har ett gott recept på kolapaj? Tack på förhand. Med varm hälsning, Susanne:)

  • Amika 23 november 2007

    Det här är jättegott, men mäktigt!


    Det här behövs till 14-16 bitar:

    Botten:
    200 g chokladkakor (Safari choklad cookies)
    75 g smör

    Mörk chokladkola:
    1 1/2 dl vispgrädde
    1 1/2 dl strösocker
    1 dl mörk sirap
    2 msk kakao
    1/2 tsk ättiksprit (12 %)
    50 g smör

    Vit chokladkola:
    1 1/2 dl vispgrädde
    1 1/2 dl strösocker
    1 dl ljus sirap
    100 g vit choklad
    1/2 tsk ättiksprit (12%)
    50 g smör

    Garnering:
    kakao

    Mixa kakorna till smulor i en matberedare. Smält smöret och häll i matberedaren under tiden som den går.Tryck ut smulorna i en veckad pajform med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Ställ kallt.

    Mörk chokladkola:
    Blanda grädde, socker, sirap och kakao i enkastrull och koka upp.
    Låt koka ca 10 min till 120°. Dra kastrullen från värmen och röri ättiksprit och smör.Häll upp kolan i pajskalet. Ställ kallt.

    Vit chokladkola:
    Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka upp och koka ca 10 min till 120°. Hacka under tiden chokladen.Dra kastrullen åt sidan och rör i hackad choklad, ättiksprit och smör. Häll genast smeten över den stelnade mörka chokladkolan. Ställ kallt.

    Inför servering är det gott om pajenställs fram en stund innan den serveras. Pudra över kakao. Bjud ev vispad grädde till.

  • 23 november 2007

    kolapaj m röda vinbär
    8-10 port
    100 g smör
    2 1/2 dl vetemjöl
    1 msk vatten

    Fyllning:
    2 dl vispgrädde
    1 dl sirap
    1 dl socker
    1 krm salt
    3-4 dl röda vinbär
    Gör så här
    Sätt ugnen på 200 grader. Hacka ihop smör och mjöl. Häll i vattnet och arbeta till en deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar botten (ca 24 cm). Låt formen stå i kylen i ca 30 min. Nagga med en gaffel. Förgrädda pajen i ca 10 min. Blanda grädde, sirap, socker och salt i en vid kastrull. Låt det koka utan lock till en simmig konsistens 20 min. Lägg vinbären i pajskalet och häll över smeten. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Låt pajen kallna. Garnera med några vinbärsklasar och servera med vispad grädde eller glass. Tips: Vinbären kan bytas ut mot lingon




    Kolapaj med nötter
    ca 12 bitar:
    2 1/2 dl vetemjöl
    100 g smör eller margarin
    2 msk socker
    1 tsk vaniljsocker
    1 äggula
    Fyllning:
    2 ägg
    1 1/2 dl brunt farinsocker
    1 dl ljus sirap
    1 tsk vaniljsocker
    3 krm salt
    100 g smör eller margarin
    3 dl blandade nötter
    t ex hasselnötter, valnötter, pinje
    Tillbehör:
    vispad kall grädde eller vaniljglass
    kiwifrukt, hallon
    Ugn: 175°
    1. Blanda samman mjölet med socker och vaniljsocker. Tillsätt matfettet och finfördela det till en smulig massa. Tillsätt äggula och arbeta raskt ihop till en deg.
    2. Tryck ut degen i en form, gärna med löstagbar kant ca 25 cm i diameter. Nagga bottnen och sätt aluminiumfolie runt kanten. Ställ formen kallt att vila ca 30 minuter.
    3. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 12-15 minuter. Ta ut formen och ta bort folien.
    4. Hacka nötterna grovt och fördela dem över pajskalet.
    5. Vispa ägg, farinsocker, sirap, salt och vaniljsocker ljust och pösigt. Smält matfettet och låt det svalna lite. Vispa ner matfettet i äggsmeten.
    6. Häll smeten över nötterna och grädda i nedre delen av ugnen ca 40-45 minuter.
    7. Låt pajen kallna. Sikta eventuellt över lite florsocker och servera med kiwifrukt, hallon, vispad grädde eller vaniljglass.




    Chokladkolapaj med vaniljglass och jordgubbar
    1 st kakformar, pajform ca 24 cm i diameter
    Botten:
    3,5 dl vetemjöl
    100 g smör
    2 st äggula(or)
    3 msk vatten, kallt
    1 msk socker
    Kolafyllning:
    1,5 dl farinsocker, brunt
    1,5 dl grädde
    3 tsk kakao
    1,5 dl ljus sirap
    100 g smör
    1 tsk vaniljsocker
    1. Blanda mjöl, smör, äggulor och socker i en matberedare med kniven monterad. Blanda samman degen i korta intervaller. Tillsätt iskallt vatten mot slutet, blanda färdigt.
    2. Kavla ut pajdegen på mjölat bakbord och täck pajformen med degen. Skär bort överflödig deg. Grädda pajskalet i ugn 225 grader 15-20 minuter. För att undvika att pajdegen ramlar ned från kanterna kan man täcka pajen med folie och fylla på med råa gula ärtor och därefter baka pajskalet. Beräkna i så fall ytterligare 5 minuter gräddningstid. Låt pajskalet svalna.
    3. Koka ihop alla ingredienserna utom smör till kolan. Koka ca 30 minuter tills temperaturen är 118 grader (använd en stektermometer). Ta kolan från värmen, klicka i smöret och blanda väl.
    4. När pajskalet är svalt och kolan svalnat något: slå kolan i pajskalet och ställ i kylskåp för att stelna. Servera med vaniljglas och gärna färska jordgubbar.

  • imse 24 november 2007

    Hallå.. jag har lagt in mitt favoritrecept på kolapaj med sommarbär....det dröjer väl ett tag innan det läggs in ..... men sen varsågoda. Den är grymt populär i mina kretsar:p

  • susanneO 24 november 2007

    Tack så väldigt mycket.för dessa underbara recept...låter underbart! Trevlig helh önskar jag er alla. Med varm och vänlig hälsning, Susanne(Y):)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.