Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Krusbärskräm & saft

  • Penne 23 juli 2011

    Vore glad om nån van saftare och syltare kunde hjälpa mig som är novis på detta!

    Jag har plockat massor med krusbär o gjorde igår krusbärsssaft. Jag hällde upp i rena, varma glasflaskor och lät skummet som blev rinna över kanten tills det bara var klar saft i flaskan och den var fylld hela vägen upp. MEn efter några timmar hade saften sjunkit undan lite och nu är det en 3-4 cm som är ofylld. Håller saften lika bra nu?

    Jag tänkte försöka göra krusbärskräm efter detta recept. Kan jag förvara den i en glasburk med tätslutande lock, och hur länge håller den isf?

    Ingredienser
    Kräm:
    6 dl krusbär, 350 g
    3 dl vatten
    1½ dl socker
    1½ msk potatismjöl
    2 msk vatten

  • Miaahlander 23 juli 2011

    Hej, om du har skruvat åt korken ordentligt och om den är lufttät så är det mellanrum du ser ett vacum och då håller saften bra. Om det kommer in luft så håller den sämre. Då är det konserveringsmedlet (socker + atamon, natriumbensoat e.d) som påverkar hållbarheten. Man kan alltid frysa saft om man känner sig osäker.

  • Penne 23 juli 2011

    Okej, jag har skruvat åt ordentligt så jag borde vara säker! Tack för hjälpen!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.