Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

kulprovet

  • camifa 9 december 2009

    Hej.
    Här kommer denna julens dummaste fråga..... Hur gör man kulprovet? när man gör kola. Jag förstår varför man gör det, men inte hur.....:'( Står om det i nästan alla recept.
    Tack för hjälpen :p

  • asasto 9 december 2009

    Kallt vatten i ett glas, häll ner lite av smeten, plocka upp smeten ur vattnet med fingrarna, när den kan rullas till en ganska fast kula är det klart

  • popik 9 december 2009

    Slå lite av knäck eller kolasmeten i en kopp med kallt vatten, om du kan rulla en kula av det är smeten färdig.

  • camifa 9 december 2009

    Tack -
    Då blir det att laga kola och knäck i helgen(Y)(Y)(Y)(Y)

  • Maithai 9 december 2009

    Vad är skillnaden på knäck och kola? Gjorde Leilas pepparkakskola och kulprovet. Kunde rulla till en kula. Fast kolan blev lite mer som knäck??? Tips på om jag gjorde ngt fel. Ska jag koka kolan lite kortare nästa gång?

  • Erajscha 9 december 2009

    Knäck är en slags ljus mandelkola.

  • svengelsk 9 december 2009

    Min engelska termometer har "soft ball" vid ung. 115 grader och "hard ball" vid ung. 121 grader. Det kanske är skillnaden mellan kola coh knäck

  • Maithai 9 december 2009

    aha, jag har ingen termometer, men kommer nog att göra kulprovet lite tidigare än förra gången dvs låta kolan koka lite kortare tid. Ska göra pepparkakskolan imorgon igen:) Tack!

  • Vaniljglass00 7 november 2012

    {party}{party}{party}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.