Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Laktosfria panna cotta

  • CamillaP 26 december 2008

    Någon som gjort Panna Cotta på laktosfri grädde? Blir det bra?

  • linaolsson 26 december 2008

    Ja det blir jättebra! Har aldrig märkt någon skillnad när jag gör mina bakverk eller maträtter på laktosfria produkter (Y)

    / Lina

  • elpatron 26 december 2008

    Jag gjorde Panna Cotta på Terra Cotta med grädde o det blev jättebra (Y)

  • agnesantonia 27 december 2008

    Jag kan inte äta mjölk och mjölkprodukter vilket är rätt jobbigt ibland.Jag har samlat en del bra efterätt recept som fungerar utmärkt tex en chokladdessert som man gör på mjölkfrimargarin
    Ingredienser
    4 port
    75 g smör
    100 g mörk choklad (Finns mjölkfri)
    2 ägg
    1 dl socker
    Sätt ugnen på 225°. Smält smöret i en kastrull. Bryt chokladen i bitar och låt den smälta i smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Vispa i chokladblandningen. Häll smeten i smorda ugnssäkra portionsformar. Grädda i mitten av ugnen ca 8 min. Smeten ska vara lite lös i mitten. Låt formarna svalna eller kallna, men inte helt for det ar ganska gott om de ar lite varma inuti.
    Man kan sedan lägga olika frukter ovanpå och garnera med en klick gogreen visp eller oatlys vaniljvisp. Sist hade jag tinade blåbär på det var jätte gott
    Lycka till :p

  • agnesantonia 27 december 2008

    Jag kan inte äta mjölk och mjölkprodukter vilket är rätt jobbigt ibland.Jag har samlat en del bra efterätt recept som fungerar utmärkt tex en chokladdessert som man gör på mjölkfrimargarin
    Ingredienser
    4 port
    75 g smör
    100 g mörk choklad (Finns mjölkfri)
    2 ägg
    1 dl socker
    Sätt ugnen på 225°. Smält smöret i en kastrull. Bryt chokladen i bitar och låt den smälta i smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Vispa i chokladblandningen. Häll smeten i smorda ugnssäkra portionsformar. Grädda i mitten av ugnen ca 8 min. Smeten ska vara lite lös i mitten. Låt formarna svalna eller kallna, men inte helt for det ar ganska gott om de ar lite varma inuti.
    Man kan sedan lägga olika frukter ovanpå och garnera med en klick gogreen visp eller oatlys vaniljvisp. Sist hade jag tinade blåbär på det var jätte gott
    Lycka till :p

  • agnesantonia 14 maj 2010

    Hej chokladdesserten blev jätte god jag skulle bli glad för flera mjölkfria desserter även en allergiker vill variera!!! Det är så jobbigt alla goda recept är med keso cremefraish etc. som jag inte tål
    Tack på förhand{eat}

  • Okänd 14 maj 2010

    Skrivet av agnesantonia den 14 maj 2010

    Hej chokladdesserten blev jätte god jag skulle bli glad för flera mjölkfria desserter även en allergiker vill variera!!! Det är så jobbigt alla goda recept är med keso cremefraish etc. som jag inte tål
    Tack på förhand{eat}


    Hejsan! Tål du inte mjölkproeinet? För om det bara är laktosen du inte tål så finns ju både keso och creme fraiche som laktosfritt alternativ.. (tack o lov säger jag som är laktosintolerant)

    Är det mjölkproteinet så blev det ju genast lurigare men jag ska leta i mina gömmor och se vad jag kan hitta :)
    Återkommer!

  • agnesantonia 14 maj 2010

    Tack det skulle vara jätte kul med flera recept! Jag har inte sett keso vem säljer det?
    <_<{waiting}

  • idea_ 14 maj 2010

    Såg i Buffé att Arla säljer laktosfri keso

  • kakan9 14 maj 2010

    ICA och Coop har oftast Valios utbud och de har massor med laktosfria produkter. Bland annat cottage cheese som är som keso. Har inte din butik hemma be dem ta hem för det finns i deras sortiment. Det finns även en jättegod salladsost som jag brukar använda istället för fetaost.
    Är jag glassugen någon gång brukar jag köpa laktosfri vaniljsås och vispa ordentligt och krossa godis och lägga i och sedan i frysen någon timme. Jag gör också alla recept som finns med laktosfria produkter, har hittills aldrig misslyckat med något. Testa dig fram.

  • agnesantonia 14 maj 2010

    Tack för tipsen! Det är lite konstigt att Valios laktosfri youghurt mår jag inte så bra av däremot Arlas laktosfri lättyoughurt känns jätte bra. Det är just youghurt som jag har saknat sedan jag slutade med mjölkprodukter. Getost och fårost har jag provat i mindre mängder och det går bra.{dance}

  • Okänd 14 maj 2010

    Vad bra, då har du fått svar :) Arla har en laktosfri keso och Valio har en kesoliknande ost på burk som heter cottage cheese (kanske för att Arla har patent på namnet keso? Vad vet jag..ler..) Vet inte hur det är med Skånemejerier eller Norrmejeri, men iaf Skåne mejerier har ett bra utbud laktosfritt här där jag bor :)

    Jag följer alla "vanliga" recept och byter bara ut mot laktosfritt, t o m amerikansk cheesecake (glassvarianten) funkar fint med laktosfri cream cheese istället för Philadelphiaost :p
    Om du inte tål cream cheesen så finns en tofuvariant:
    tofutti cream cheese (tror jag den heter) men då får man ju den lilla bismak alla tofu/sojabaserade produkter har..

  • amoz 14 maj 2010

    Håller med de som säger att det går lika bra med de laktosfria produkterna som de vanliga i de flesta recept, däremot när det gäller helt mjölkfritt (fritt från proteinen, vilket är mycket ovanligt att någon är intolerant mot för det är något man föds med till skillnad mot laktosintolerant som kan komma i vilken ålder som helst ) är det svårare att ersätta i recept.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.