Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Luftiga lussekatter? och jäst?

  • storm828 17 december 2009

    hej

    jag efterlyser tips på hur man får lussekatterna luftiga.

    när jag bakar lussekatter blir de väldigt "kompakta"

    vad kan man göra?


    undrar också vad man ska ha för jäst (röd eller bå, för söta degar eller för bröd) till lussekatter, om man vill ha dem luftiga och saftiga ?

    mkt tacksam för hjälp

  • AnneNi 17 december 2009

    Jag använder alltid röd jäst (för söta degar). Jag värmer mjölken och blandar allt, smöret rumstempererat i bitar (det går även att smälta smöret o hälla i mjölken, men jag har gjort som jag skrev i år...). Tänk på att inte ta för mycket mjöl! Det är nog det allra viktigaste! Degen kan vara ganska mjuk när du låter den jäsa första gången, skulle den vara kladddig när du ska baka ut den kan du ta i lite mer mjöl då, men bara precis så att den går att forma snyggt. Lycka till!

  • Bianca 17 december 2009

    Jag håller med AnneNi helt. Precis likadant gör jag fast jag har även kesella så jag kan känna mig nyttig :p. Inbillar mig att katterna blir saftigare men tror nog att det beror helt på hur mycket mjöl man har i. Specialvetemjöl brukar jag ha då bakegenskaperna blir bättre tycker jag.

  • lenajeanette 17 december 2009

    Finns recept där man använder vit sirap i degen, då brukar de bli luftigare bullar.

  • Lilloo 17 december 2009

    Jag bakade lussekatter igår och har inga direkta knep för att få dem bra. Jag använde mig av receptet nedan och använde ungefär 13 ½ dl mjöl och 2 dl socker. Har aldrig ätit sådana goda lussekatter förrut. Luftiga och saftiga. Dock fick degen jäsa lite längre än vad som var angivet pga att ugnen var upptagen av en lasagne.
    Super goda lussekatter.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.