Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Marsipan

  • vitchokladkaka 26 oktober 2009

    Jag funderar på att göra bakelser antingen nu till halloween eller till jul, men jag har kommit fram till att marsipanen ofta är väldigt dyr, eller har jag fel?

    Så nu undrar jag om någon har något tips på vart man kan få tag i billig marsipan?(L)

  • strimma21 26 oktober 2009

    Har du provat sugarpaste istället för marsipan nångång? Enklare att arbeta med och jag tror nog att det är billigare också.

    Här är ett ställe som du kan köpa sugarpaste:

    www.kakburken.se/product_info.php?products_id=535

    Googla och jämför priser.

    Lycka till!

  • The_mama97mia 26 oktober 2009

    Jag har för mig att man kan göra som egen marsipan, utifrån mandelmassa och mera florsocker... men det var jobbigt minns jag. TYvärr inget recept men man kan ju söka på det.

  • holmstedt 26 oktober 2009

    Har haft det här receptet länge men har aldrig provat själv.
    Blir ca 1 1/4 kg. Receptet kan givetvis halveras.

    Skålla och mal 300g sötmandel. Koka upp 1 1/2 dl vatten och 50g smör.
    Vispa i 1 1/2 dl vetemjöl och rör tills massan släpper kastrullbottnen. Ta av kastrullen från värmen. Låt smeten svalna något innan du blandar den med mandeln och 700g siktat florsocker. Knåda till en fast deg och färga som vanligt.

  • mariaengstrom 26 oktober 2009

    Gör egen mashmallowfondant och färga med karamellfärg! Superenkelt och relativt billigt då en sats täcker en stor fyrkantig tårta!

    http://metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.1155560

  • XYZ 26 oktober 2009

    Willys och ÖB har billig mandelmassa typ 39.90 för 1kg. Tycker Överskottsbolagets-(kommer inte ihåg exakta namnet-vinröd förpackning) är lättare att kavla ut och är lite godare. Samma märke finns även på Citygross för en tia mer. Duger utmärkt för diverse roliga experiment till helgen.

  • LEDIVO 26 oktober 2009

    Dukan göra själv - Lätt och smidigt faktiskt och smakar gott.
    Marsipan

  • LillaJa 26 oktober 2009

    Hej om du går till min sida hittar du både
    Hemlagad marsipan och Hemlagad mandelmassa

  • pixxi 27 oktober 2009

    mandelmassa och florsocker bara, gör vi jämt hemma :)

  • Memmfiss 7 november 2009

    Hej, jag brukar ta bara mandelmassa och slänga i lite karamelfärg så de blir en häftig färg. Tro de eller ej men de funkar rätt bra:)

  • asasto 8 november 2009

    Om man ska köpa mandemassa glöm inte att kolla att den innehåller minst 50% mandel, f.o.m 2003 får nämligen produkter med mindre mandel säljas under namnet mandelmassa, den är dock sämre tycker jag och man har fyllt ut med annat än mandel ex. aprikoskärnor.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.