Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Misslyckas alltid med chokladmousse, hjälp !!!

  • smalin83 4 mars 2011

    Jag har provat ett antal olika recept på chokladmousse men trots att jag gör som det står så blir det pannkaka av det varje gång !!! Chokladen skär sig så fort jag blandar ner äggen, undrar vad jag gör för fel ??? Vore tacksam om nån kan hjälpa mig {embarrassed}

  • Okänd 4 mars 2011

    Här är receptet jag brukar använda och för mig har det blivit perfekt varenda gång. Lycka till!

    250 g mörk choklad av god kvalitet
    3 ägg
    1/2 dl socker
    3 dl vispgrädde

    Bryt chokladen i bitar och smält i vattenbad eller i mikro. Vispa ägg och socker mycket pösigt med en elvisp. Rör ner chokladen.

    Vispa grädden till mjuka toppar och vänd försiktigt ner den i smeten. Häll upp i portionsformar, och ställ kallt i minst fyra timmar.

  • Okänd 5 mars 2011

    Om det är för varmt så koagulerar proteinet i ägget, och det blir äggröra, så låt chokladen svalna först :)

  • Amika 5 mars 2011

    Låt chokladen svalna först, samt att du låter äggulorna vara framme ett tag så de inte är så kalla. Sen rör du sönder äggulorna och så måste du röra kraftigt medan du tillsätter dem i chokladen. Och tillsätt gulorna långsamt. :) Så gör jag och det fungerar varje gång. :)

  • Pannband1 19 mars 2011

    Om de skär sig häll i en tunn stråle kallvatten snabbt och rör kraftigt, brukar funka bra! Mvh Alexandra

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.