Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mjölkfritt smör

  • markil 8 april 2009

    Min dotter är laktosintolerant och det uppdagades för ett halvår sedan så man kan säga att vi fortfarande är i startgroparna och hittar nya smarta saker hela tiden. Tycker att det är konstigt att utbudet är så dåligt på tex glass, kakor, bullar, yoghurtar etc. Har nyligen sett att det finns mjölkfritt smör, jag har hela tiden trott att man måste använda olja, och då blev jag ännu mer förvånad - men går det bra att baka på mjölkfritt smör? Paketet ser ut som ister, så det bär emot att testa.........

  • Linlock 8 april 2009

    Vanligt bakmargarin är ofta mjölkfritt. Bara att läsa innehållsförteckningen..

  • Lotten_J 8 april 2009

    Det finns hur mkt mjölkfria alternativ som helst i butikerna idag, finns t.ex carlhamns mjölkfria marg och det går hur bra som helst att baka med, steker även i detta....

  • erzulie 8 april 2009

    Har heft ett mjölkallergiskt barn och det finns ofta många bra alternativ, det jobbigaste är att folk är så rasande konservativa och tror att det bara är allergiska/intoleranta barn som kan äta de mjölkfria bullarna och att det alltså måste finnas två alternativ.
    Oatleys vaniljkräm är t.ex. godare än all annan jag smakat (alla barn älskar den) och även deras glass är mumsig. Det som är svårt är att hitta färdiga bakverk utan mjölk men man vänjer sig snart.

  • AnnaLenaN 8 april 2009

    Hej!
    Vad jag vet så är Gilles storpack och Findus kanelbullar mjölkfria.

  • Lotten_J 8 april 2009

    Precis...den veckan sambon har barnen äter vi alla laktosfri kost då yngste sonen är allergisk....nemas problemas (Y)


    Skrivet av erzulie den 8 apr 2009

    Har heft ett mjölkallergiskt barn och det finns ofta många bra alternativ, det jobbigaste är att folk är så rasande konservativa och tror att det bara är allergiska/intoleranta barn som kan äta de mjölkfria bullarna och att det alltså måste finnas två alternativ.
    Oatleys vaniljkräm är t.ex. godare än all annan jag smakat (alla barn älskar den) och även deras glass är mumsig. Det som är svårt är att hitta färdiga bakverk utan mjölk men man vänjer sig snart.

  • busan37 8 april 2009

    Det är bara smörpaketet som ser ut som isterpaket, smöret är som vanligt smör och går bra att baka på. Jag är laktosintolerant och använder alltid det smöret till både mat & bak

  • Tupu 8 april 2009

    Skrivet av markil den 8 apr 2009

    Min dotter är laktosintolerant och det uppdagades för ett halvår sedan så man kan säga att vi fortfarande är i startgroparna och hittar nya smarta saker hela tiden. Tycker att det är konstigt att utbudet är så dåligt på tex glass, kakor, bullar, yoghurtar etc. Har nyligen sett att det finns mjölkfritt smör, jag har hela tiden trott att man måste använda olja, och då blev jag ännu mer förvånad - men går det bra att baka på mjölkfritt smör? Paketet ser ut som ister, så det bär emot att testa.........

  • Tupu 8 april 2009

    Det finns flera alternativ utan mjölk.
    Finska Valio har rader av produkter som går att använda.
    Havremjölk är helt rätt till dryck som mat och bak.

  • MammaLena 8 april 2009

    Har en son som är mjölkproteinöverkänslig och till honom är det svårt att köpa fikabröd som är färdigt. Bakar därför själv till honom och då på mjölkfritt margarin. Jag bakar numera nästan allt på mjölkfritt margarin. Men det gäller att läsa innehållsförteckningar ordentligt. Många isglassar innehåller mjölk fastän man knappt kan tro det. Kan tipsa om sajten www.allergimat.com eller www.mjolkfri.com
    Hoppas att mitt inlägg i denna tråd har varit till någon hjälp

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.