Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mjuk banankaka med jordnötssmör?

  • Grimtora 20 mars 2010

    Hej alla!

    Är det någon som har ett recept på en mjuk kaka med banan, jordnötssmör och eventuellt choklad?

    Kan tänka mig att ha chokladen som glasyr ovanpå.

    Vore jättetacksam för ett svar.

    Trevlig helg!

  • Okänd 20 mars 2010

    Nej tyvärr.....men det lät himla gott med jordnötssmör i kakan.....Hoppas du får ett recept....då ska jag också ta del av det. Spännande.

  • The_mama97mia 20 mars 2010

    Uj ja kombinationen låter god, jag skulle göra som en vanlig banankaka ev med chokladbitar i kakan, finns nog flera recept på det här med mogna bananer...
    Sen skulle jag göra glasyr på jordnötssmöret o fin choklad, dekorera med salt jordnötter med. Tror smaken av j-smör kan försvinna om du har det i smeten, det är ju en rätt dyr ingrediens tänker jag...
    /Snåla Mia

  • Grimtora 20 mars 2010

    Tack snälla för tipset. Jag tänker mig att kompinationen av bananens sötma och jordnötssmörets lite salta smak skulle funka bra i hop. Känner mig bara lite osäker på hur mycket av vardera ingrediens man bör ta.

    Kanske gör jag en vanlig banankaka och tillsätter någon deciliter jordnötssmör och lite hackad mörk choklad, vi får se. Idén med JNS i glasyren kan nog också funka. Jag får helt enkelt prova mig fram. Blir det lyckat kommer jag självklart att dela med mig av receptet.

  • Okänd 20 mars 2010

    Glöm inte att berätta om era resultat.....låter hur gott som helst.

  • Grimtora 20 mars 2010

    Kakan står i ugnen nu :)

  • Okänd 20 mars 2010

    Skrivet av Grimtora den 20 mar 2010

    Kakan står i ugnen nu :)



    Kan jag få receptet med dig sen?.....tycker mig känna kakdoften,mmmmm(Y)

  • billa61 20 mars 2010

    Skrivet av Grimtora den 20 mar 2010

    Hej alla!

    Är det någon som har ett recept på en mjuk kaka med banan, jordnötssmör och eventuellt choklad?

    Kan tänka mig att ha chokladen som glasyr ovanpå.

    Vore jättetacksam för ett svar.

    Trevlig helg!

  • billa61 20 mars 2010

    hejsan när ja gör mjuk banan kaka så gör ja vanlig sockerkaka sen mosar ja i 2 två bananer bara ju mvh billa61

  • Grimtora 21 mars 2010

    Nu är kakan både bakad och testad med ganska lyckat resultat.

    Här följer receptet:

    100 g smält, avsvalnat smör
    3 ägg
    2 dl socker (jag tog 1 dl råsocker och 1 dl Farinsocker)
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    1 krm salt
    5 dl vetemjöl, siktat
    4 mogna bananer
    1.5 dl jordnötssmör

    Vispa ägg och socker poröst, tillsätt salt, bakpulver och vaniljsocker.
    Vänd ned mjöl och mosade bananer samt det smälta smöret.
    Till sist jordnötssmöret.

    Grädda i smord, bröad form på 175 grader i cirka 40 minuter

    Jag glaserade hela härligheten med en glasyr gjord på 1 dl vispgrädde som ljummats och rördes med 250 gram mörk choklad och 2 tsk smör. Jag lät det stelna något innan jag glaserade.
    Om jag lyckas skall jag försöka lägga upp en bild.

  • Okänd 21 mars 2010

    Tack för receptet.
    Kan tänka mig att den blev god.
    Jag hör av mig bara jag har testat härligheten,mums.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.