Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mjuk kola?

  • flikka03 28 november 2007

    Är det någon som har recept på mjuk kola? Ni vet dom fyrkantiga bitarna som brukar finns nu på julen (och även annars också iofs), dom är ju bara såå goda..

  • anluk 28 november 2007

    Har lagt in ett recept på julkola under mina recept som är en riktig kanon!(Y)

  • Lainialia 28 november 2007

    Jag har ett recept på kolor som går både fort och är enkelt.

    KOLA
    ca 60 st

    100g smör
    2 dl strösocker
    4 msk vetemjöl
    2 msk kakao
    1 dl sirap

    1. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och bred ut lite olja på den.
    2. Häll alla ingredienerna i en kastrull och koka upp på svag värme.
    3. Låt koka i ca 5 minuter, tills den har tjocknat, Rör om under tiden.
    4. Häll ut smeten på bakplåtspapperet och försök få den så fyrkantig som möjligt.
    5. Låt kolan stelna och skör eller klipp den sedan i fyrkanter, förvaras kallt.

    Tips. Om du vill göra kolan mer festlig så kan man smälta 175g blockchoklad (med valfri kakaohalt) och doppa kolabitarna i den.

    //Laila

  • matvraket 28 november 2007

    Mmmmm, detta lät ju otroligt gott! Mumma! det ska bli min julkola. Och lätt också!

    Skrivet av Lainialia den 28 nov 2007

    Jag har ett recept på kolor som går både fort och är enkelt.

    KOLA
    ca 60 st

    100g smör
    2 dl strösocker
    4 msk vetemjöl
    2 msk kakao
    1 dl sirap

    1. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och bred ut lite olja på den.
    2. Häll alla ingredienerna i en kastrull och koka upp på svag värme.
    3. Låt koka i ca 5 minuter, tills den har tjocknat, Rör om under tiden.
    4. Häll ut smeten på bakplåtspapperet och försök få den så fyrkantig som möjligt.
    5. Låt kolan stelna och skör eller klipp den sedan i fyrkanter, förvaras kallt.

    Tips. Om du vill göra kolan mer festlig så kan man smälta 175g blockchoklad (med valfri kakaohalt) och doppa kolabitarna i den.

    //Laila

  • Lainialia 28 november 2007

    Framför annat så är det lätt.
    Om man känner för det så kan man blanda i hackade mandlar också, då blir den något mer julig :)

    Skrivet av matvraket den 28 nov 2007

    Mmmmm, detta lät ju otroligt gott! Mumma! det ska bli min julkola. Och lätt också!

    Skrivet av Lainialia den 28 nov 2007

    Jag har ett recept på kolor som går både fort och är enkelt.

    KOLA
    ca 60 st

    100g smör
    2 dl strösocker
    4 msk vetemjöl
    2 msk kakao
    1 dl sirap

    1. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och bred ut lite olja på den.
    2. Häll alla ingredienerna i en kastrull och koka upp på svag värme.
    3. Låt koka i ca 5 minuter, tills den har tjocknat, Rör om under tiden.
    4. Häll ut smeten på bakplåtspapperet och försök få den så fyrkantig som möjligt.
    5. Låt kolan stelna och skör eller klipp den sedan i fyrkanter, förvaras kallt.

    Tips. Om du vill göra kolan mer festlig så kan man smälta 175g blockchoklad (med valfri kakaohalt) och doppa kolabitarna i den.

    //Laila

  • flikka03 29 november 2007

    Tack så mycket, ska testa receptet inom en snar framtid. :)

  • 10 december 2007

    Testade detta receptet fast la till en deciliter grädde. Blev helt himmelskt goda!!! Fast man var tvungen att ha dom i frysen för att dom inte skulle kladda för mycket. Väl i munnen smälte dom och smakade helt underbart!! :p Och utöver det var det ett extremt lätt och snabblagat recept. Tack!!!:D

  • adriana 27 december 2007

    (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.