Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mördeg!

  • Klingan 23 december 2008

    Jag bakade Alexanderrutor igår, ett gammalt recept från min "extramormor". Grunden är vanlig mördeg som ska kavlas och kakor tas ut med mått. Problemet är att degen var hopplös att kavla och ännu värre att få upp från bakbordet. Jag testa att lägga degen mellan bakplåtspapper. Funkade alldeles utmärkt att kavla, men lika svårt att få upp kakorna utan att ta sönder dem. Någon som har tips på hur man kavlar mördeg utan att det kletar för mycket?

    Tyvärr finns inte min "extramormor" hos oss längre och kan därför inte fråga om hennes knep. Kakorna läggs ihop 2 och 2 med svartvinbärsgele emellan. Ovanpå läggs en glasyr. Receptet kommer jag att lägga ut bland mina recept inom kort. Det finns redan på min hemsida som är under uppbyggnad: http://bruksgatan7.webgain.se

  • Penne 23 december 2008

    Jag skulle nog bara haft i mer mjöl, även om det kanske inte står i receptet. Min lillesyster är bagare och när vi gjorde mördeg i somras hände samma sak. Men då hade vi bara i lite mer mjöl, det var tydligen inte så petigt! :)

  • Klingan 23 december 2008

    Använde massa mjöl när jag kavlade ut degen, men ska testa att blanda i mer mjöl. Tack för tipset!

  • JessicaaA92 29 december 2008

    Ja, man kan ju använda lite mjöl under degen, om du inte gjorde det?

    Och ta i mer mjöl i degen! (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.