Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mördeg - olika sorter?

  • LittleMissTessie 19 december 2011

    Jag har hittat ett recept på julkakor och i receptet står det bara att basen på kakorna ska vara mördeg. Jag har letat efter recept på mördeg och det finns en uppsjö av olika recept. Vissa innehåller ägg och andra inte. Jag har också läst att vilken typ av mördeg man ska använda beror på vad man ska baka. Jag ska baka små runda kakor som ska ha en liten rundel med cornflakes som topping. Dessa skall sedan doppas i choklad. Vilken typ av mördeg ska jag då använda?

    Tacksam för svar och tips!

  • frokenviol 19 december 2011

    Skrivet av LittleMissTessie den 19 dec 2011

    Jag har hittat ett recept på julkakor och i receptet står det bara att basen på kakorna ska vara mördeg. Jag har letat efter recept på mördeg och det finns en uppsjö av olika recept. Vissa innehåller ägg och andra inte. Jag har också läst att vilken typ av mördeg man ska använda beror på vad man ska baka. Jag ska baka små runda kakor som ska ha en liten rundel med cornflakes som topping. Dessa skall sedan doppas i choklad. Vilken typ av mördeg ska jag då använda?

    Tacksam för svar och tips!


    Vad jag har förstått brukar man använda mördeg med ägg i när man ska kavla degen. Ska du däremot rulla den och göra bollar eller skära i bitar, kan du använda degen utan ägg. Ägget gör ju att degen blir lite smidigare och mer lättarbetad. Kör på en variant utan ägg du! Vilken av alla tusen varianter du ska ta spelar nog ingen större roll, gott är det hur som helst (L)

  • LittleMissTessie 20 december 2011

    Jag tackar så mycket för svaret! Jag behöver kanske inte göra det mer komplicerat än vad det är {curl-lip}

  • frokenviol 20 december 2011

    Skrivet av LittleMissTessie den 20 dec 2011

    Jag tackar så mycket för svaret! Jag behöver kanske inte göra det mer komplicerat än vad det är {curl-lip}


    (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.