Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

munkar

  • autumn_star 17 november 2007

    Hej!
    Undrar om det finns någon som har recept på äppel eller vanilj-munkar? :p

  • sassa_s 17 november 2007

    hej jag har bara recept på vanliga munkar, vill du ha receptet?

  • Boddan 18 november 2007

    Jag vill gärna ha receptet på vanliga munkar:p

    /Bodil

  • Suddisen 18 november 2007

    Jag vill också gärna ha receptet (Y)
    /Annika

  • autumn_star 18 november 2007

    Skrivet av sassa_s den 17 nov 2007

    hej jag har bara recept på vanliga munkar, vill du ha receptet?


    gärna :)

  • sassa_s 19 november 2007

    oki här kommer receptet på munkar ,

    200 g smält smör,
    850 g vetemjöl
    1 dl socker
    5 dl mjölk
    2 tsk kardemumma
    1 röd jäst 50 gram
    nypa salt.

    Garnering
    Socker eller smält choklad

    blanda allt och näst sist smör och sist mjölet.
    låt degen vila i 30 minuter.Ta upp den och kavla ut den .Ta en halvstor glass och tryck på degen tills du får dem som runda ringar, och sedan ska man göra små runda ringar inuti degen så att den får dem formen som munkar har.Det kan vara en liten coca cola lock eller mindre, låt jäsa en stund. Lägg olja ca 6 dl i en kastrull och värm och lägg försiktigt en i taget, vänd när den har blåst upp sej och fått lite färg ungefär 1 minut på varje sida.
    Sedan ta upp munken och lägg sockret eller smält choklad i en tallrik och blanda tills munken har fått i sig sockret.
    Smaklig måltid!!!

  • 19 november 2007

    Skriv gärna lite fler recept på munkar, kan alltid vara bra att ha :) (Y)

  • autumn_star 20 november 2007

    tack till alla för goda tips! (Y)

  • sassa_s 20 november 2007

    varsågod

  • Lainialia 26 november 2007

    Hejsan!

    Jag har ett recept på äppelmunkar om du fortfarande är intresserad.


    Berlinermunkar (äppelmunkar)
    ca 25 st

    Ingredienser:
    100 g smör eller margarin
    2 dl mjölk
    25 g jäst
    ½ tsk salt
    ½ dl socker
    1 ägg
    7-8 dl vetemjöl

    Fyllning:
    1-1½ dl äppelmos (sylt eller vaniljkräm fuknar också)

    Fritering:
    1 kg kokosfett

    Garnering:
    strösocker
    ev. malen kanel

    Gör då här:
    Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken (ska vara fingervarmt 37°C). Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den med degspadet. Tillsätt salt, socker, ägg och det mesta av mjölet. Arbeta ihop till en smidig deg.

    Jäs degen i 30-­40 min under bakduk.

    Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Forma degen till en rulle. Dela den i ca 25 lika stora bitar, rulla dem till bullar och kavla ut dem till små runda kakor. Lägg en klick mos (eller sylt/vaniljkräm) mitt på varje kaka. Vik upp kanterna över klicken och nyp ihop dem. Lägg bullarna med skarven ner på en mjölad handduk.

    Hetta upp kokasfettet till ca 180°C, använd hushållstermometer. Lägg i några munkar i taget, med skarven upp. Fritera dem gulbruna vilket tar ca 5 min. Låt dem rinna av på hushållspapper. Rulla munkarna medan de är varma i socker, ev blandat med kanel. Munkarna är godast lite ljumma.

    Hoppas de smakar! :)
    //Laila

  • 26 november 2007

    Berlinermunkar- äppelmunkar
    25 st
    Ingredienser
    100 g smör eller margarin
    2 dl mjölk
    25 g jäst
    ½ tsk salt
    ½ dl socker
    1 ägg
    7-8 dl vetemjöl
    Fyllning:
    1-1½ dl äppelmos, fast, sylt eller vaniljkräm
    Fritering:
    1 kg kokosfett
    Garnering:
    strösocker
    malen kanel
    Tillagning
    I mitten av 1700-talet kunde detta bakverk köpas i Berlin för första gången. Detta tack vare en humoristisk yngling som var betydligt skickligare i fältbageriet än på slagfältet. Hans kanonkuleformade bakverk blev mycket uppskattade och hittade så småningom ut till civilbefolkningen. Ju bredare den vita midjan på Berlinermunken är, desto högre anses kvaliteten vara.
    Smält fettet i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37°C (fingervarmt). Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den med degspadet. Tillsätt salt, socker, ägg och det mesta av mjölet. Arbeta kraftigt ihop till en smidig deg.
    Jäs degen övertäckt 30­40 min.
    Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Forma degen till en rulle. Dela den i ca 25 bitar, rulla dem till bullar och kavla ut dem till små runda kakor. Lägg en klick mos eller sylt mitt på varje kaka. Vik upp kanterna över klicken och nyp ihop dem. Lägg bullarna med skarven ner på en mjölad handduk.
    Hetta upp fettet till ca 180°C, använd hushållstermometer. Lägg i några munkar i taget, med skarven upp. Fritera dem gulbruna ca 5 min. Låt dem rinna av på hushållspapper. Rulla munkarna medan de är varma i socker, ev blandat med kanel. Munkarna är godast lite ljumma.


    Ett till!!!
    1,75 dl mjölk
    25 g jäst
    4 dl specialvetemjöl
    4 dl specialvetemjöl
    8 st äggulor
    0,75 dl socker
    1 tsk vaniljsocker
    1 tsk salt
    1 st apelsin eller citron, rivet skal från (kan uteslutas)
    150 g smör, mjukt
    2 liter matolja, till fritering
    3 dl socker
    1 msk vaniljsocker
    1 msk kanel, att rulla de friterade munkarna i
    1 st skårad vaniljstång
    5 dl mjölk
    5 st äggulor
    1,5 dl socker
    3 msk maizena
    0,5 dl punsch (kan uteslutas)
    Gör så här:
    Munkarna:
    Blanda ingredienserna till deg 1 (häll i mjölet lite i taget) och arbeta degen tills den blir elastisk. Låt deg 1 jäsa till dubbel storlek under plastfilm i 20 - 30 minuter.
    Tillsätt alla ingredienserna i deg 2 till deg 1 (häll i mjölet och smöret lite åt gången). Arbeta degen tills den blir elastisk och glansig. Låt degen jäsa till dubbel storlek under plastfilm i 20 - 30 minuter. Tryck till med knogarna på den jästa degen så att den faller ihop och låt den jäsa i ytterligare 30 minuter under plastfilm.
    Dela degen i bitar (ca 25 g vardera) och rulla bitarna till runda bullar. Lägg bullarna på en mjölad handduk. Täck dom men en annan handduk och låt dom jäsa till dubbel storlek i en timme.
    Fritera munkarna i 180 gradig olja 2 minuter på varje sida. Tag upp dom och låt dom rinna av på ett hushållspapper. Rulla dom i socker- och kanelblandningen.
    Fyll en sprits med vaniljkräm och tryck in lite kräm i dom nygräddade munkarna.
    Vaniljkräm:
    Koka upp mjölken och vaniljstången. Rör ihop äggulor, socker och maizena. Häll hälften av den kokande mjölken över äggsmeten och rör om.
    Häll tillbaka allt i kastrullen och låt krämen koka under kraftig vispning tills den blir tjock (4-5 minuter). Sila krämen och låt den svalna under plastfilm. När den har svalnat smaksätts den eventuellt med punsch.



    gör vanliga Vaniljfyllda sockerbullar och fritera efter
    Det här behövs till ca 18 st:
    •100 g smör eller margarin
    •3 dl mjölk
    •25 g jäst
    •1 ägg
    •2 krm salt
    •1 dl socker
    •1 msk vaniljsocker
    •ca 11-12 dl vetemjöl
    Fyllning:
    2 dl mjölk
    •2 äggulor
    •1 msk socker
    •1 msk maizenastärkelse eller potatismjöl
    •1 msk vaniljsocker
    •Pensling och garnering:
    •smält smör
    •socker
    •Ugn: 225°
    Gör så här:
    •1. Smula ner jästen i en degbunke. Smält matfettet och tillsätt mjölken. Låt det bli fingervarmt. Häll det över jästen och rör om så att den löser sig.
    •2. Tillsätt ägg, salt, socker, vaniljsocker och det mesta av vetemjölet. Arbeta det till en smidig deg. Låt den jäsa under duk ca 30 minuter.
    •3. Vispa samman mjölk, äggulor, socker och maizenastärkelse till fyllningen i en kastrull. (Använd inte stålvisp i en aluminiumkastrull, då kan krämen bli missfärgad!). Sjud krämen under omrörning tills den tjocknar. Ta kastrullen från värmen och rör ner vaniljsocker. Låt krämen kallna.
    •4. Stjälp upp degen på lätt mjölat bakbord. Arbeta den smidig på nytt. Dela degen i två lika stora bitar. Kavla ut dem till avlånga plattor, ca 1 1/2 cm tjocka.
    •5. Markera rundlar i den ena degkakan. Lägg en klick fyllning i mitten på varje rundel. Lägg den andra degkakan över och gör rundlar med ett mått. Tryck till kanterna så att bullarna ser hela ut. Lägg dem på bakpappersklädda plåtar. Låt bullarna jäsa under duk ca 30 minuter.
    •6. Grädda bullarna mitt i ugnen ca 8-10 minuter. Pensla dem med smält matfett och doppa dem i socker direkt efter att de har tagits ut från ugnen. Bullarna går att frysa.

  • MrsC 26 november 2007

    Åhhhhhhhhh, vad härligt (Y)(Y) och gott :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.