Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nejlika

  • trixie81 26 juni 2008

    Bor i England, men använder mestadels svenska recept för de är de bästa. Har dock problem med vissa recept som innehåller kardemumma och nejlika, för det är två kryddor som inte direkt hittas i detta land.
    Finns det nån annan krydda som liknar dem i smak och användning?
    Tack på förhand

  • matnjutaren 26 juni 2008

    DET var ingen lätt fråga inte....:o
    Jag vet inte vad som skulle kunna "likna" dem..Hmmm..?
    Hoppas någon annan kan svara dej bättre. :)
    Blev "nyfiken" med på OM det skulle kunna finnas något.."i stället för." :D.

  • zonale 26 juni 2008

    Kan inte komma på något att ersätta dem med, tyvärr. Om jag vore som du så skulle jag nog be att få kardemumma och nejlika skickat till mig från Sverige. Kryddor väger lätt och kan skickas i ett kuvert.:)

  • matnjutaren 26 juni 2008

    Skrivet av hubert06 den 26 jun 2008

    Kan inte komma på något att ersätta dem med, tyvärr. Om jag vore som du så skulle jag nog be att få kardemumma och nejlika skickat till mig från Sverige. Kryddor väger lätt och kan skickas i ett kuvert.:)


    Jag har erbjudit mej, innan jag skrev här.:)
    Tänkte att OM jag själv var utan dessa UNDERBARA kryddor...HUR skulle jag då klarat mej?! :'(
    Därav, mitt erbjudande. (L)

  • zonale 26 juni 2008

    Vilket omtänksam gest från dig, matnjutaren(Y) Ha en alldeles extra eloge från min sida för det:)

  • Nallepuh13 26 juni 2008

    Hej! min son har bott i England. Vi åt ju på restaurang när vi var och hälsade på men både min man och jag tror att nejlika borde finnas där.

  • Nallepuh13 26 juni 2008

    Förresten vad kul att du som bor i England är med oss i Matklubben:)

  • matnjutaren 26 juni 2008

    Skrivet av hubert06 den 26 jun 2008

    Vilket omtänksam gest från dig, matnjutaren(Y) Ha en alldeles extra eloge från min sida för det:)

    Åh; Tack! :D

    "En gör så gott en kan.." :)
    Kostar ju imget att vara hjälpsam OM man bara kan..(L)

  • trixie81 26 juni 2008

    Har letat överallt, men antar att det kanske finns i specialaffärer (eller IKEA). Tack för erbjudandet matnjutarer. :)Roligt att veta att det verkligen finns så trevliga människor därute. Har familj i Finland som jag får störa och be att skicka.
    Det var mera en tanke om det hade funnits något som liknat. Man får ibland bara lusten att baka något och då är det svårt när man inte bara kan åka till affären och handla det.

  • matnjutaren 26 juni 2008

    Skrivet av trixie81 den 26 jun 2008

    Har letat överallt, men antar att det kanske finns i specialaffärer (eller IKEA). Tack för erbjudandet matnjutarer. :)Roligt att veta att det verkligen finns så trevliga människor därute. Har familj i Finland som jag får störa och be att skicka.
    Det var mera en tanke om det hade funnits något som liknat. Man får ibland bara lusten att baka något och då är det svårt när man inte bara kan åka till affären och handla det.

    Så lite så..*ler*
    Då löser det problemet sig då. :D
    Återstår bara att se, OM någon har en bra idé ? Men jag tror att det kan bli svårt..:(

  • Okänd 29 juni 2008

    kolla i typ indiska mataffärer eller liknande... där borde i alla fall kardemumma finnas. Och troligtvis nejlika också.
    Har själv aldrig letat efter kryddor i england så jag kan inte vara säker, men där borde de finnas eftersom i alla fall kardemumma används ganska mycket i viss indiskmatlagning.

  • The_mama97mia 29 juni 2008

    Moderväxt Kryddnejlika (Eugenia caryophyllus) - se där om trädets historia
    Synonymer Nejlikolja, flyktig nejlikolja, blomknoppsolja
    Farmakopénamn Carophyllus oleum stillatitum, Oleum caryophylli, Aetheroleum caryophyllorum, Aetheroleum caryophylli
    CAS-nummer 84961-50-2
    INCI-namn Eugenia caryophyllus
    Engelska namn Clove bud oil, oil of cloves, essential oil of clove bud, clove oil
    Andra namn Romanska språk
    Essence de girofle, huile de girofle, huile essentielle de girofle (franska)
    Nordiska språk
    Kryddernellikeolie (danska), nellikolie (norska)
    Asiatiska språk
    Chôjiyu (japanska)
    Andra språk
    Nelkenöl, Gewürznelkenöl, ätherisches Gewürznelkenöl (tyska)
    Förväxlingsrisk • Nejlikessens - av blomman nejlika.
    • Kryddpepparessens

    --------------------------------------------------------------------------------

    Tradition Kryddnejlikolja ska ha använts i ayurveda-medicin i Indien runt år 1000 f. Kr. - kanske eterisk olja, kanske örtolja på kryddan? I Europa destillerades den eteriska oljan första gången 1544 av en tysk botaniker. Linné hade med den i Pharmacopaea Holmiensis ca 1740. Det är få oljor som används lika mycket inom parfymeriet, berättar Piesse (England 1857), för den går bra ihop med både fett, tvål och alkohol.
    Porträttmålarens kryddnejlikolja
    Kryddnejlikolja avdunstar och torkar mycket långsamt och har därför använts för att fördröja torktiden hos oljefärg (terpentinolja + kokt linolja). Tricket var populärt ett tag särskilt bland porträttmålare, som med lite kryddnejlikolja i färgen kunde måla vått i vått under ett par veckors tid. Följderna blev katastrofala: Efter några år mörknade målningarna, sprack och mjukades till slut upp helt.
    Samurajens kryddnejlikolja
    Japanska svärd sägs behöva chôjiyu, chojiolja. Så fort svärdet utsatts för fukt måste det rengöras och gnidas in med ett tunt lager. Allt överflöd måste sedan torkas bort noggrant eftersom det drar till sig damm från baljan.
    • Ett vanligt innehåll i kommersiella oljor är mineralolja med 1 % kryddnejlikolja. Recept: 20 droppar kryddnejlikolja i 100 ml mineralolja av typen "babyolja".
    En del avråder bestämt från allt slags fett, även mineraolja. Den antas skydda mot rost vilket är aktuellt för stål, som används sällan eller aldrig i dagens svärdskonst. Vilken nytta den gör på zinklegeringar som är det vanliga är tveksamt. De enda icke omstridda oljorna är syrahaltiga, som kan angripa metallen, och vegetabiliska, vars överflöd är svårt att få bort och klibbar ihop med damm och metallflisor i baljan.
    • Ännu enklare: 100 % kryddnejlikolja. Rekommenderas av bl. a. R.W. Robinson, ansvarig för metallica på Victoria & Albert Museum i London.
    Kryddnejlikoljan fungerade i det första receptet endast som doftsättare och prishöjare. Den fördröjer ingen "torkning" av mineraloljan. Här är den enda ingrediens med okänd verkan. Den förstör plast men knappast stål och påskyndar inte dess rostning; tveksamt vad den gör med zinklegeringar. Till skillnad från olja dunstar den, om än långsammare än de flesta eteriska oljor. Rekommendationen att den kan ersättas med kameliaolja baseras på att sådan är mindre flyktig än kryddnejlikolja.
    Farmakopéerna
    Oljan blev officinell i Sverige från första början (1775). Vid det laget var kryddkrigen avgjorda och priserna på blomknopparna inte längre astronomiska. Oljan stod kvar t.o.m. farmakopéns sjunde uplaga 1869 och fr.o.m. då slapp apoteken också destillera den själva och fick lov att köpa in den färdig. Kvaliteten på färdig kryddnejlikolja var generellt så dålig (p.g.a. utblandningar och bösig råvara) att den till slut inte kunde rekommenderas som läkemedel; i upplagan därpå (1901) ersattes den med sin huvudingrediens eugenol.
    Oljan fanns också upptagen i många andra länders farmakopéer under 1800-talets andra hälft, bl. a. i Norge (1854,1879) och Danmark (1868), Frankrike (1866), Storbritannien (1867), Österrike (1869), Tyskland (1872) och USA (1876, 1880). I finska farmakopén stod oljan kvar fortfarande i slutet av 1930-talet.

    Framställning Vatten- eller ångdestillering av torkad blomknopp (outslagna blommor). Det har sagts att oljan är den svåraste av alla att destillera. Flera destilleringar behövs, men så får man också ut mycket; 14-28 % av knopparnas vikt. Salt tillsatt i vattnet hälper till att driva ut oljan. Vid vattendestillering är det till fördel om knopparna fuktas ett dygn först. Enklare olja destilleras på stjälkar, vilket ger 5,5-6 % av vikten i form av sämre eterisk olja.
    Ursprung
    • Afrika: Mest eterisk olja produceras på Madagaskar där blomknopparnas oljehalt också är högst. Den olja man kan köpa i svenska butiker är därifrån eller från Indien eller Zanzibar, där halten olja inte blir lika hög.
    Beskrivning Tunn, klar, nästan färglös eller ljusgul olja som med tiden tjocknar och mörknar till brun. Brännande kryddig smak. Sjunker i vatten. Kokpunkt 250-260°.
    Mått och vikt 100 ml väger 107 gram - det är eugenol som väger. 100 gram = 93 ml.
    Olja av stjälkar: 100 ml väger 106 gram. 100 gram = 99 ml.
    Löslighet • Så gott som olöslig i vatten, olöslig i glycerin.
    • Lättlöslig i 2 delar 70 % alkohol och lika delar 94 %, lika delar koncentrerad (96-100 %) ättiksyra.
    • Löslig i vegetabiliska oljor, flytande paraffin (mycket mjölkigt), andra eteriska oljor, propylenglykol.
    pH och inkompatibiliteter
    • Oljan ensam och i lika delar 94 % alkohol har svagt sur reaktion (pH 4-6), vilket är ovanligt; de flesta eteriska oljor är neutrala (pH 5-7).
    • Både oljan och dess eugenol stelnar ihop med zinkoxid, och med koncentrerad kaliumhydroxid till en färglös, kristallinisk massa. Doftämnen
    Terpener
    karyofyllen 5-15 %
    Alkoholer
    eugenol 60-90 %
    metanol (träsprit)
    Estrar
    eugenolacetat 1-15 %
    metylsalicylat
    Fenoler
    salicylsyra lite

    Innehåll • Huvudämnet eugenol som framställs ur oljan kan utgöra upp till 90 %. På Moluckerna finns vildväxande träd som anses vara ursprungsarten som sägs ge en olja helt utan eugenol.

    Varianter • Terpenfri kryddnejlikolja
    1,5 gånger starkare dofteffekt = det räcker med 2/3 för samma dofteffekt. Löses redan i mindre än lika del 70 % alkohol.
    • Kryddnejlika resinoid
    Blomknopparna extraheras med flyktiga lösningsmedel till hartsolja. Bensen eller varm alkohol ger en tjock, brun hartsol medan rumstempererad koldioxid en ljusare olja som anses vara bättre. Alla är kraftfulla fixatörer med en hållbar och vinlik ton som skiljer dem från eterisk olja.
    • Kryddnejliksbladolja
    Vatten- eller ångdestillering av bladen ger 2-3 % av deras vikt i form av en mörkbrun eterisk olja. Doften är tunnare, mildare och torrare - "bröd" säger en del, "bränt trä" enligt andra. Innehåller mer eugenol (82-88 %) än knoppolja och är mer hudirriterande. Används mest i tvål och billig parfym.
    • Kryddnejliksvedolja
    Ångdestillering av kvistarna ger 4-6 % av kvistarnas vikt i form av en ljusgul till ljusbrun eterisk olja med stark, träig kryddoft. Innehåller högst halt eugenol (90-95 %) av alla kryddnejlikoljor och är också den mest hudirriterande. Parfymerar tvål (upp till 0,25 %) och parfym (upp till 1 %).
    • Eterisk kryddnejliksrotolja
    Destillering av rötterna ger 6 % av deras vikt i form av en gul eterisk olja som liknar blomknoppsoljan.
    Ersättning • Den bästa eteriska oljan att ersätta med då recept säger eugenol.
    • Kanelbladsolja (70-95 % eugenol) kan ersätta eller ersättas av oljan.
    • Förfalskas, t. ex. med virginiacederessens, vilket minskar vikten. Test: Skaka kryddnejlikoljan med dubbla mängden uppvärmd alkohollösning (2 delar 94 % alkohol + 1 del vatten). Om blandningen grumlas kan man misstänka tillsats av terpentinolja, mineralolja eller vegetabilisk olja.
    • Kryddnejliksextrakt (extrait): Färdigblandad alkohollösning att använda i alkoholhaltig parfym - recept där.
    Hållbarhet Som alla eteriska oljor: mörkt, svalt, lufttätt (mörknar och tjocknar i kontakt med luft). Ej i kärl av PVC-plast, som mjuknar och förstörs ganska snabbt av oljan.
    Kryddnejlikolja är kraftfullt bakteridedödande och konserverande vilket är ett skäl till att den använts så mycket i diskmedel, tvättmedel och andra rengöringsmedel. Den har också använts som konserverande ämne i temperaemulsioner (1-2 droppar per dl emulsion av ägg, olja, harts, vatten).
    Inköp We don't sell, we tell!
    Hos importörer av eteriska oljor för runt 50 kr per 10 ml och till ungefär samma pris i hälsokostbutiker.

  • The_mama97mia 29 juni 2008

    Kardemumma, Cardamom borde inte vara svårt att få tag på i asiatiska/indiska butiker.
    Vad gäller nejlika se svaret ovan som jag klippte ur från Shenet.se

  • festmaten 29 juni 2008

    mama97mia!!!!
    där trodde jag nästan ett tag att du är "nejlikeodlare":p
    men det var intressant all läsa!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.