Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nybörjare och problem med pepparkakor

  • Gunnar12 18 december 2010

    Har ingen särskild erfarenhet av bakning. Har alltid köpt t ex pepparkakor. Men så hittade jag ett av min mors efterlämnade recept på skivade pepparkakor, smo jag minns som så goda, och tänkte jag skulle pröva. Man ska göra en rulle, som ska ligga i kylen över natten och sedan skär man. Men problemet är att rullen skiktar sig hela tiden och faller itu. Har följt receptets mängder exakt. Samma sak händer vare sig rullen är varm och jag arbetar degen nästan precis efter jag hällt mjölet i den uppvärmda blandningen av sirap, socker och smör eller om degen är kallare. Det känns fånigt att vara så bakom, men vad gör jag för fel, tro?

  • poffa 18 december 2010

    "problemet är att rullen skiktar sig hela tiden "..

    Beskriv det hela mer exakt..?

    Eller visa hela receptet.

  • siggemums 18 december 2010

    Jag tror att du fått för mycket mjöl i degen.

  • Cassiopeya 18 december 2010

    Mm låter som för mycket mjöl, viktigt att arbeta in lite mjöl i taget och sätta stopp när degen är precis lagom :)

  • rostok 18 december 2010

    Hej, jag vill bara säga att jag har precis samma problem när jag bakar kakor, oavsett hur mycket mjöl så vill kakorna bara inte bli som de ska och då har jag ändå många års bakning bakom mig. Jag brukar då, efter att jag har skurit degen göra små bollar och sedan trycka ut. dem till kakor. Så jag är inte säker på att det bara handlar om för mycket mjöl utan även handlaget verkar spela roll. Jag brukar vispa ett ägg lätt och sedan hälla i lite grann av det i degen för att få det hela att hålla ihop bättre. Kakorna blir goda ändå. Det är ju det som är viktigast.

  • Cassiopeya 18 december 2010

    Bra knep! (Y)

  • littlejohn 18 december 2010

    Hade samma problem förr. Nu fryser jag rullarna och använder skärmaskin. Det är det bästa jag kommit på, det går fort och kakorna blir lika tjocka.

  • Gunnar12 18 december 2010

    Hej! Oj, det var snabba svar. Tack! Jag ska göra en laddning till och följa råden. Jag tror att jag varit oaktsam med mjölet. Tog i 1 kg på en gång. Så verkar man inte kunna göra :-). Å så ska jag vispa upp äggen lite. Kan lite vita skada?
    Någon ville ha receptet. Gissar att det är ett ganska ordinärt pepparkaksrecept. Kommer tydligen ursprungligen från min mormor. På baksidan av min mors nedskrift står det att det är från 1909. Lite roligt. Det verkar ju ha funkat några år så kanske mitt förmodligen usla handlag också haft betydelse.

    400 gr smör
    200 gr ljus sirap
    200 gr socker
    2 msk kanel
    1, 5 msk ingefära
    1,5 msk nejlika
    2 tsk kardemumma
    2 äggulor
    2 äggulor
    1 kg vetemjöl (drygt)

    Smör, sirap och socker hettas upp och sedan rör man ned kryddorna. Därefter äggulor och sedan mjöl.

  • rostok 18 december 2010

    Hej, nä, jag vispar hela ägget, med både gulan och vitan, men bara så mycket att de blandar sig och det blir lättare att ta bara en del av ägget. Lite i taget, inte mer än det som behövs.

  • rostok 19 december 2010

    Förlåt mig, du kanske menade om det är ok att bara ta äggvitan? Det kan man också göra, och om man inte har ägg hemma, eller någon som inte tål det så kan man ta lite grädde eller till och med lite sirap eller flytande honung, lite fukt som binder mer helt enkelt.

  • Gunnar12 19 december 2010

    Jo, nu har jag gjort en ny sats och den blev jättebra. Följde era råd. Tog i lite mjöl i taget och blandade in och någonstans på mitten ett ägg, som jag vispade upp och rörde ned. Receptet sade 1 kg (drygt t.o.m.) mjöl, men för att få en bra deg behövdes det inte mer än en knappt kilo, visade det sig. Än en gång, tack alla snälla!

  • chrisq 19 december 2010

    (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.