Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nyttiga efterrätter?

  • 14 augusti 2007

    Jag söker recept på nyttiga efterrätter, tar tacksamt emot alla ni har! /katarina

  • 14 augusti 2007

    Jag tycker att en väldigt god och nyttigt efterrätt är grekisk yoghurt med lite honung ringlad över och nötter. Du kan även ha i någon frukt som äpple eller päron. Väldigt sommarfräsch dessert!

  • Jessika 21 augusti 2007

    Jag har lagt in två desserter som båda är ganska "nyttiga". Marängdessert med frukt eller bär och Bär och kexdessert. Sen är ju fruktsallad alltid ett bra alternativ.

    Att ta frysta bär och värma och servera till lättglass är ett annat gott alternativ.

  • mistralwind 1 september 2007

    annars är det vardagligt enkelt att värma frukt i micron med lite kryddor så blir det inte riktigt med Nääästan som en paj =) smakerna finns där iaf! omman vill kan man trö över lite havregryn av valfri sort för att få det ännu mer pajlikt!

  • ThomasP 1 september 2007

    Grilla nektariner och ananas nektarinerna kan man ha lite råsocker på om man vill :p srevera med en glass eller creme fraiche

  • miaS 4 september 2007

    Varför inte "Turboglass"! En klassiker från Hemkunskapen i skolan :) Mixa frysta hallon med naturell youghurt/kesella. Söta med florsocker..hur gott som helst

  • Lind 4 september 2007

    miaS, tycker du borde lägga in ditt recept här på Matklubben så att alla kan få se det :)

  • Mia358 5 september 2007

    Jag har ett recept på en jätte god efterrätt, som är GI godkänd. Den är jätte god och en riktigt höjdare av Italienska delikatesser.

    GI pannacottan 4 portioner

    Ingredienser:
    5 dl vispgrädde eller mellangrädde
    2 gelatinblad
    0,5 dl sötningsmedel
    1 vaniljstång
    Gör så här:

    Lägg gelatinbladen i vatten i 5 minuter, häll upp grädden i en kastrull och ha i sötningsmedlet, ta bort kastrullen från plattan och ha i gelatinbladen, de ska smälta. Häll upp blandningen i 4 glas och ställ in i kyslåpet, de ska stå där i 3 timmar tills pannacottan stelnat. Sedan är det bara att frossa i pannacottan, som är en höjdare för smaklökarna.

  • Mia358 5 september 2007

    Jag glömde skriva en viktig sak som skulle med när man tillagar gi pannacotta,

    man ska gröpa ur vaniljfröna ur stången och ha i fröna i kastrullen ihop med grädde och sötningsmedel och gelatinet, ledsen jag glömde detta.

  • Martini 12 oktober 2007

    Pannacotta recept finns också på paket med gelesocker. Att det blir lågt GI är pga av allt fett, men glöm inte att det ändå är grymt mycket socker och därför mycket energi att göra av med. Fördelen är dock att man behöver väldigt lite (pga allt socker)för att få nog av det goda. :)

  • Agda 12 oktober 2007

    Nyttig dessert Pannacotta byt ut den 40%grädden mot 5%.Så har du genast en smalare dessert.

  • matvraket 12 oktober 2007

    Jag brukar göra kanelsås med äpple när jag är gottesugen men ändå vill vara nyttig. Då delar jag ett äpple i tärningar och lägger i en skål. I en annan skål blandar jag ca 1 dl creme fraiche eller filmjök med kanel, vaniljsocker och lite socker. Det behövs inte mkt sötma, eftersom äpplena ger såpass mkt smak. Det är mer kanelen som är viktig. Såsen häller jag sedan över äpplena och äter som det är. Värt att testa iaf. :)

  • wickstrom 13 oktober 2007

    Idag ångkokade jag ett päron till efterätt, vart riktigt mums. Bara att ploppa ner ett helt (obs) päron med skalet på i en sil över kokande vatten i ca 5-7 min. Sen tar man upp det, delar det i tu, kryddar med förslagsvis ingefära och kanel och så är det klart!

    En säker gissning är att det nog skulle vara gott med en skarp ost till, ex chèvre. Det är viktigt att man behåller skalet på så att inte alla vitaminer rymmer bort.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.