Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Oätlig köttfärs???

  • ros 26 november 2009

    :(Jag köpte ett kg blandfärs på Hemköp idag som jag tänkt att göra goda pannbiffar av. Men den var "grådaskig" och luktade inte gott. Så den åkte i soptunnan(N)
    :oSka inte "nymald" färs ha samma "färg" rakt igenom???
    :(Jag har klagat förr på blandfärsen(N)

    Om man vill mala sin egen blandfärs i köttkvarnen, vad ska jag köpa för kött

    :)Snälla hjälp mig...
    För jag vill göra goda julköttbullar(Y)

    Lycka till med alla julbestyr

    Tack på förhand(Y)

  • The_mama97mia 26 november 2009

    Men... du skulle gått tillbaka till affären med den!

    Ibland har jag råkat ut för att det är färgskiftningar i färs man köper, har väl med oxidering att göra. Men inte har det då luktat illa.

  • boz1965 26 november 2009

    Ibland, när färsen har legat packad i plast några timmar kan en "rå" lukt och viss missfärgning förekomma, det betyder inte nödvändigtvis att färsen är dålig. Låt färsen "lufta av sig" en stund så försvinner doften. Den grå färgen försvinner när du tillagar färsen.

  • The_mama97mia 26 november 2009

    Om man vill göra sin egen färs.... jag skulle välja relativt fettrikt nötkött - som märgpipa, högrev? Jag har turen att ha tillgång till en del viltkött, det tycker jag är så suveränt att göra köttbullar på, tar en del viltfärs och en halv del fläsk- eller blandfärs, sen har jag i grädde i smeten till bra konsistens och smak, gör stekprov.

  • boz1965 26 november 2009

    Med "blandfärs" menas oftast 50/50 eller 70/30 fläskkött och nötkött, men även andra kombinationer förekommer. 50/50 förekommer kanske mest i den södra delen av landet. Helt, marmorerat kött (med fettet insprängt i köttet) är det som jag upplever är det bästa att mala färs av. Kött som är renputsat från fett blir aldrig bra färs, den blir bara torr, tråkig och intetsägande. Du bör ha en fetthalt på minst 10% om det ska smaka nåt annat än sahara-sand.

    Högrev och fläskkarré är exempel på styckbitar som passar bra att mala till färs. Högreven får man kanske putsa en aning så att man iaf får bort det mesta av senorna.

  • ros 26 november 2009

    :)Tack alla snälla för tipsen!(Y)

  • ros 26 november 2009

    :)Hej! boz1965
    Hur länge ska färsen "lufta av sig" i rumstemperatur innan man blandar den med övriga ingredienser???

    Skrivet av boz1965 den 26 nov 2009

    Ibland, när färsen har legat packad i plast några timmar kan en "rå" lukt och viss missfärgning förekomma, det betyder inte nödvändigtvis att färsen är dålig. Låt färsen "lufta av sig" en stund så försvinner doften. Den grå färgen försvinner när du tillagar färsen.

  • boz1965 26 november 2009

    Låt den ligga 10-15 minuter på ett fat utan att vara övertäckt. Fortsätter den sedan att lukta åt det sura hållet till, så är den troligtvis inte tjänlig. Men om den luktar bra så kan du använda den även om den är lite "grådaskig". Kan du smaka på rå färs utan att må illa så gör det också (bara så mycket som ryms på spetsen av en bordskniv, mer behövs inte). Den får inte smaka syrligt.

  • Mistys 26 november 2009

    Färs som inte syre och ljus kommer åt blir grå. Därför är frisk färs grå innanför det röda. Ska också om färsen legat i kyldisken sen morgonen bli en grå fyrkant där etiketten sitter.
    Men färs som luktar illa tycker jag inte man ska slänga utan låt butiken ta tillbaka den.

    Att färs blir sur behöver inte betyda att butiken misskött malning eller packning. Ibland är köttet surt redan från slakteriet utan att det är gammalt. Kan bero på en liten bakterie som smyger sig in trots rena lokaler. Ibland är det bara surt utan att man riktigt kan förklara varför. Ungefär som att två paket med kotlett kan vara olika sega.

  • SDMaya 27 november 2009

    Du kan köpa vilket kött som helst, blandfärs är ju dels ox och dels gris... när jag jobbade i butik så malde vi 70/30 ox/gris, men även 50/50 vid önskemål. beror lite vad man ska ha den till... köttbullar blir ganska "torra" vid 70/30...
    Men luktar färsen illa ..ska du returnera den, lite lukt är där ju alltid, men ILLA luktar det inte. Butiken blir tacksam om man säger till, då kan dom plocka bort andra förpackningar som kanske med är dåliga och på så sätt slipper dom dåligt rykte.
    Och grått kan det med bli, men det får inte bli grönt ... om där är gris i blandat.
    Och det är precis som Misty säger, köttet kan tyvärr vara gammalt när det anländer till butiken, datumet kanske är ok, men vad vet dom och vi egentligen?
    En oxstek som är lite grön skimrande är det bästa som finns :) Mört gott kött!
    Jag maler ofta kött själv idag för jag använder vilt till stor del, och då blandar jag vilt 50/50 när det gäller köttbullar. och då är det 50 vilt och 50 gris, och det behöver inte va de allra magraste bitarna, fettet sätter god smak på den färdiga köttbullen :)

    En kvarn kostar ju inte så rysligt (under 1000kr) mycket, och har man plats kan man ju köpa en halv gris eller kvarta oxe :) så får man köttet precis som man själv vill ha det :)

  • SDMaya 27 november 2009

    Skrivet av mama97mia den 26 nov 2009

    Om man vill göra sin egen färs.... jag skulle välja relativt fettrikt nötkött - som märgpipa, högrev? Jag har turen att ha tillgång till en del viltkött, det tycker jag är så suveränt att göra köttbullar på, tar en del viltfärs och en halv del fläsk- eller blandfärs, sen har jag i grädde i smeten till bra konsistens och smak, gör stekprov.


    Tips, prova att ha i lite potatismjöl :) i hop med äggen och kryddorna ta bort lite skorpsmulor eller bröd om du har det i, och ersätt med några matskedar potatismjöl!
    Kannon bra :) Tips i Allt om Jakt tidningen för några år sedan :):)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.