Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Överbliven pepparkaksdeg?

  • marwis 4 januari 2010

    Har fått över pepparkaksdeg, och jag orkar inte ställa mig och kavla! Kan man göra skurna pepparkakor istället tror ni?. Tänkte blanda i hackad mandel och skära med kniv. Någon kanske har en annan idé?
    /Marie

  • boz1965 4 januari 2010

    Eller också kan man frysa den. Enligt "Fråga Bagarn" ska det gå fint.

  • The_mama97mia 4 januari 2010

    hmmm... jag kastade min... *rodnar*

  • busan37 4 januari 2010

    Det går bra att frysa, har gjort det flera gånger

  • anneli1989 4 januari 2010

    jag skär alltid pepparkaksdegen blir super tunnt smarrigt och kladdar inte det minsta!¨
    lycka till!

  • FruAst 4 januari 2010

    Jag fixade en smarrig paj med pepparkaksdeg i botten. Lägger in ett recept på min sida strax ska bara lära mig hur man gör... Är nybörjare i klubben!

  • Pakkemakke 4 januari 2010

    Men borde det inte gå att göra nån typ av kakor, lite tjockare än pepparkakor?
    Rulla till en rulle o behandla den som "bondkakor".

  • FruAst 4 januari 2010

    Frågan är om det blir gott med lite tjockare kakor, blir de knapriga tro?
    Mitt recept är klart men det går väl inte att läsa än... Den som väntar på nåt gott!

  • asasto 4 januari 2010

    Det beror kanske på hur tjocka de blir, mina pepparkakor blev ganska tjocka iår och de blev möra och fina men jag hade bytt ut en del av vetemjölet till fullkornsvetemjöl som brukar göra dem lite porösare + jag brukar försöka att inte få för mycket mjöl i degen för då blir de hårdare.

    Kan intyga att det brukar gå utmärkt att frysa pepparkaksdeg.

  • boz1965 4 januari 2010

    Orkade heller inte kavla i år, så jag gjorde som så att jag tog ungefär en msk deg och rullade till en kula, lade på plåten och tryckte till med en gaffel. Och så i med en mandel i mitten. Det blev hur bra som helst.

  • marwis 5 januari 2010

    Typ danska pepparnötter! Att det går att frysa deg vet jag. Det har hänt fler gånger att deg blivit över, men det är inte så ofta man är sugen på pepparkakor till midsommar:p
    /Marie

    Skrivet av boz1965 den 4 jan 2010

    Orkade heller inte kavla i år, så jag gjorde som så att jag tog ungefär en msk deg och rullade till en kula, lade på plåten och tryckte till med en gaffel. Och så i med en mandel i mitten. Det blev hur bra som helst.

  • marwis 5 januari 2010

    Pajdegen låter spännande. Kanske kan du lägga in receptet i denna tråden när du fixaqt till det!!
    /Marie


    Skrivet av FruAst den 4 jan 2010

    Frågan är om det blir gott med lite tjockare kakor, blir de knapriga tro?
    Mitt recept är klart men det går väl inte att läsa än... Den som väntar på nåt gott!

  • svengelsk 5 januari 2010

    Den sista biten som kavlats några gånger hänger jag ibland ut till fåglarna. Efter ett par veckor äter blåmesen den.
    Något som jag ofta undrat är varför alla recept är till så många pepparkakor. Jag tar det minsta receptet och halvererar, men jag ger ändå bort de flesta.
    Min mamma satte fast vridmaskinen vid köksbordet, lade en skiva deg i ett dubbelvikt smörpapper och så fick en av oss att dra veven, medan hon tog emot den färdigkavlade degen.

  • osita 5 januari 2010

    Skrivet av FruAst den 4 jan 2010

    Jag fixade en smarrig paj med pepparkaksdeg i botten. Lägger in ett recept på min sida strax ska bara lära mig hur man gör... Är nybörjare i klubben!


    Mycket gott förslag!!!
    Kavla ut den inte för tunn men inte heller för tjock och lägg den i botten av en pajform och grädda den i ugnen (grader och tid enligt pepparkakor )(kolla av tiden), fyll den sedan med frukt eller bär och lägg över med pannacotta kräm eller Tiramisu kräm och garnera med myntablad och servera!!!!
    Ljuvligt god kombination.

  • pypaa 5 januari 2010

    Jag skär med osthyvel och gräddar. Också jättegott på toppen av bullar istället för pärlsocker.
    :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.