Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Olika formar

  • knyppeltanten 10 oktober 2010

    Jag har två frågor om formar.
    Jag har bevars köpt en gran- och en tomtesockerkaksform och små hjärtformar i silikon som man ska kunna både baka och frysa glass i. Behöver man smörja såna med matfett innan man använder dem?

    Andra frågan. Finns det muffinsformar i "släppa lätt"-typ? Knäckformar finns ju såna som släpper knäcken ifrån sig men finns det såna för muffins? Jag gjorde så goda minimuffins med en klick hallonsylt i botten och så chokladsmet på, men man får skrapa loss dem från pappersformen (småbrödsform). Jag har för mig jag har sett såna formar men det kanske var knäckformar jag läste på.

  • Mistys 10 oktober 2010

    När jag var på tupperware ( säjler silikonformar) sa dom att man måste diska formen noga innan varje användning. Även om den är ren. Sen skölja den med kallt vatten, ev låta den stå med kallvattnet i under tiden smeten görs. Ska ur den, torka inte då ev ludd från papper eller handduk gör att kakan fastnar direkt. Det var de tips tupperware lämnar ut. Inte smörja och bröa. Ev bara lite olja att pensla runt om man vill.

  • Josses 10 oktober 2010

    Skrivet av Misty09 den 10 okt 2010

    När jag var på tupperware ( säjler silikonformar) sa dom att man måste diska formen noga innan varje användning. Även om den är ren. Sen skölja den med kallt vatten, ev låta den stå med kallvattnet i under tiden smeten görs. Ska ur den, torka inte då ev ludd från papper eller handduk gör att kakan fastnar direkt. Det var de tips tupperware lämnar ut. Inte smörja och bröa. Ev bara lite olja att pensla runt om man vill.
    Om man har fett i smeten ska det räcka med att bara spola ur den med kallt vatten men om det är en fettfri smet bör man smörja in den med fett. Däremot har jag aldrig hört att man måste diska ur den ordentligt innan varje användning, bara skölja ur den. Diska man den "för noga" (givetvis ska man diska den efter varje användning) så tar man bort det "naturliga" fett den får för varje gång man använder den.
    Bör helst inte diskas i maskin.

  • knyppeltanten 10 oktober 2010

    Tack!!! Det ska jag skriva upp och lägga tillsammans med formarna.

  • Josses 10 oktober 2010

    Däremot muffins-forms-frågan har jag inget svar på.
    Det var ju ingen dum idé om det skulle finnas.
    Det kanske finns någon Oppfinnar-Jocke här på MK?

  • Mistys 10 oktober 2010

    Skrivet av Josses den 10 okt 2010

    Skrivet av Misty09 den 10 okt 2010

    När jag var på tupperware ( säjler silikonformar) sa dom att man måste diska formen noga innan varje användning. Även om den är ren. Sen skölja den med kallt vatten, ev låta den stå med kallvattnet i under tiden smeten görs. Ska ur den, torka inte då ev ludd från papper eller handduk gör att kakan fastnar direkt. Det var de tips tupperware lämnar ut. Inte smörja och bröa. Ev bara lite olja att pensla runt om man vill.
    Om man har fett i smeten ska det räcka med att bara spola ur den med kallt vatten men om det är en fettfri smet bör man smörja in den med fett. Däremot har jag aldrig hört att man måste diska ur den ordentligt innan varje användning, bara skölja ur den. Diska man den "för noga" (givetvis ska man diska den efter varje användning) så tar man bort det "naturliga" fett den får för varje gång man använder den.
    Bör helst inte diskas i maskin.


    Jag har ingen form själv men söker man på nätet står tom att man ska diska ur med yes och vatten innan varje användning. Tyvärr går jag bara på vad jag fått info. om och inte egen erfarenhet.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.