Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Om man är laktosintolerant då.

  • bejofr 1 januari 2008

    Har varit laktos i många år men är nu"frisk", symtomfri iallafall. Bägge mina barn + mina syskon, symtomfria alla men vad gör man vid bak och mat lagning? i vårt fall bakar vi enbart med saft som degspad eller vätskan som ska i. Vi kör inte med soja produkter eftersom dessa är snarlik laktosen, helst ska vi inte äta citrusfruktereftersom de kan irritera så att intoleransen blir aktiv igen. Allergierna ökar ju bara hela tiden så finns mer tips att få är det helt ok.

  • matte68 14 januari 2008

    Hej!
    jag använder låglaktos mjölk och laktosfritt margarin när jag bakar och lagar mat det blir lika gott som att andvända vanlig mjölk/margarin, jag är skjälv laktosint, :) MVH sylvia

  • markus 19 januari 2008

    Du kan använda precis vad du vill och sedan addera ett enzym som bryter ner mjölksockret så att även laktosintoleranta kan baka på vanliga mjölkprodukter.
    Laktas tror jag det heter, och fins på apoteket

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.