Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pannkakstips!

  • 5 juli 2001

    Jag blandar i lite grahamsmjöl i pannkakssmeten eller våffelsmeten och får lite knaprigare pannkakor. De blir samtidigt nyttigare och får mer smak av det fiberrika mjölet. Tillsätt ett par msk flytande margarin i smeten så går det lättare att steka dem också.

  • voffa3 25 mars 2011

    Jag bakar bara pannkakor på vetemjöl. Har provat med graham men de vill inte hålla ihop. Jag har lite socker i pankakssmeten och då blir de frasiga. Steker i teflonjärn så kan jag minska på matfettet.

  • Cilla71a 25 mars 2011

    Jag brukar använda vetemjöl med fullkorn i min pannkakssmet, har även i lite bakpulver & vaniljsocker, blir ett gott resultat. Använder ett teflonpannkaksjärn.

  • lena4 25 mars 2011

    Jag har alltid havregryn i pannkakssmet och våffelsmet . Det blir fibrer och så håller de ihop.

  • Buspippi 25 mars 2011

    De pannkakorna som jag är uppvuxen med innehåller bara vetemjöl. Men de tunnpannkakorna äter inte min lilla fröken så nu mera äter vi bara amerikanska pannkakor och det receptet innehåller med bara vetemjöl. Men jag ska helt klart prova att byta ut lite av mjölet med grövre mjöl eller havregryn. Lite nyttigare pannkakor skulle ju absolut inte skada.

  • Mistys 26 mars 2011

    Jag har grahamsmjöl i och dom håller ihop jättebra! Här är mitt recept som jag gör!

    2 dl vetemjöl
    1 dl grahamsmjöl
    3 ägg
    6 dl mjölk
    1/2 tsk salt
    1/2 msk socker
    ev en skvätt bakpulver och / eller vaniljsocker ibland ( inte när jag gör fläskpannkaka )

  • tomentosum 26 mars 2011


    Mina pannkakor är äggfria och supergoda!
    För att fiberberika pannkakor och allt annat så använder jag POFIBER!

  • The_mama97mia 26 mars 2011

    Jag har också haft grahamsmjöl i ibland, tycker det funkar bra.
    Andra vanliga tips är att ha en extra äggvita i smeten, eller en skvätt vichyvatten för frasiga pankisar!

  • puhbjornen 26 mars 2011

    Jag gör mina pannkakor med fiberberikat vetemjöl och byter ut 1 dl av mjölet mot bakepro (proteinpulver som man kan baka och laga mat med), sen tillsätter jag krossat linfrö oxå. Det blir lite nyttigare:) och innehåller mer protein{female-fighter}.

    Smakmässigt så blir det ingen skillnad än vanliga pannkakor, inte heller någon skillnad på konsistenen. (Y)

  • Vetebullen 26 mars 2011

    Jag tillsätter 1/2 dl havrekli i pannkakssmeten och 2 tsk vaniljsocker. Smeten är då på 3 - 4 ägg, ca 1/2 lit mjölk, en knivsudd salt, 1 msk socker, 1 tsk kardemumma och vetemjöl tills smeten blir lagom tjock. Mäter aldrig så jag kan inte säga hur mycket vetemjöl jag tillsätter. Låter smeten svälla ca 1/2 timme innan gräddningen. Blir smeten för tjock så tillsätt lite mera mjölk. Dom håller alltid fint ihop och är jättegoda tycker vi. :DD

  • Zigges 26 mars 2011

    Jag brukar byta ut 1 dl av mjölet mot 1 dl durumvetemjöl för att pannkakorna ska bli frasigare och få finare färg. Ibland smaksätter jag med lite kanel och vaniljsocker, speciellt om man ska servera mindre barn. Går alltid hem! Brukar även alltid börja med att knäcka äggen och strö över salt, sedan låta det stå en stund. Vet inte vad det gör med äggen men något är det, det blir mer hållbart.
    Mitt grundrecept på pannkaka är superlätt att minnas, brukar tänka 4-4-3-4.
    4 ägg, 4 dl mjölk, 3 dl mjöl, 4 dl mjölk. Anledningen till att det står mjölk två gånger är för att man ska blanda ingridienserna i den ordning det står. Voila!

  • jollo10 27 mars 2011

    Man kan tänka, ett bra grundtips till Pannkakor

    1 2 3

    1= 1 Dl mjöl

    2= 2 st ägg

    3= 3 dl mjölk

    Det där är för 1-2 portioner sedan om man ska göra till 4 är det bara att dubbla och sedan fortsätta så!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.