Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pepparkakorna blev mjuka?!

  • betsla 1 december 2008

    Ok, först ska jag erkänna att jag köpte färdig pepparkaksdeg... Mor Annas ekologiska tror jag att det var.

    Nåväl, jag har inte bakat pepparkakor på säkert 10 år. Försökte nu idag och de blev fina men MJUKA?!

    Vad har jag gjort för fel då? :( För låg värme, för hög värme, för kort tid på gallret...?

  • frucaos 2 december 2008

    Vad hade du för värme? Jag körde på 175º och det blev bra. Kan ju också vara att du inte kavlade degen tunn nog ... Ju tunnare deg desto frasigare pepparkakor! Tid på gallret är väl bara tills de svalnar, sen ska de i tättslutande burk för att inte bli mjuka.
    (jag gjorde degen själv, men tror inte att det ska ha någon betydelse)

  • marialm 2 december 2008

    Min gissning är att du gräddade för kort tid. Alla ugnar har inte samma värme. In med dem igen 2-5 minuter så ska du se att det fixar sig.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.