Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Potatismos på gårdagens potatis

  • flumhum 9 september 2009

    kokade rent för mycket potatis i går..och har nu kvar en hel del.
    tänkte göra potatismos på det..men hur gör man då för att få den varm?
    kan man värma potatisen i mikron? eller ska man steka den först?

    hmm går den ens att använda kalla potatisar till potatismos!?

  • flumhum 9 september 2009

    ingen som vet?

  • Bumbis 9 september 2009

    Det funkar alldeles utmärkt. värm den i micron, pressa den och tillsätt varm mjölk och vispa. Det blir lika bra som med dagens potatis.

  • sikaal 9 september 2009

    Tack för tipset, det skall jag prova!

  • Majainorr 9 september 2009

    Jag testade göra potatismos på mandelpotatis som blivit över från dagen innnan. Men det blev riktigt misslyckat, konsistensen blev som klister. Gör aldrig om det, istället steker jag den.

  • MissLo 9 september 2009

    Skrivet av Majainorr den 9 sep 2009

    Jag testade göra potatismos på mandelpotatis som blivit över från dagen innnan. Men det blev riktigt misslyckat, konsistensen blev som klister. Gör aldrig om det, istället steker jag den.


    Tror inte det är så lyckat att göra potatismos av färskpotatis heller. Har för mig att det blir som tapetklister men kanske jag minns fel...

  • flumhum 9 september 2009

    ah :P blev stek potatis i ställe :P vart lite osäker på att göra på gårdagens potatis :D
    Men tack för alla tips iaf :D

  • Bumbis 9 september 2009

    Nej, på fäskpotatis hade inte jag heller gjort det men det finns mjölig potatis i affärerna nu iallafall här i Göteborg. Trodde att det var det du hade, alla vet väl att färspotatis blir klister som mos.

  • escarboucle 9 september 2009

    Det misstaget har jag också gjort.. Det är alldeles för mycket stärkelse i färskpotatis och mandelpotatis, därför blir det klister. Men de är riktigt goda att steka, bättre än mjölig potatis!

  • boz1965 9 september 2009

    Gårdagens kokta potatis tycker jag passar bäst att steka. Men det gör man såklart som man vill. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.