Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pumpa på burk?

  • Eery 16 oktober 2008

    Nu har jag sett "pumpa på burk" i flera recept.. vart hittar man det? hur smakar det? kan jag använda vanlig kokt pumpa? eller är den smaksatt med nått?????

    Nån som vet?:'(

  • kickiekblad 16 oktober 2008

    hm ingen aning har aldrig smakat pumpa:'(

  • boz1965 16 oktober 2008

    Danskarna har nåt de kallar 'Asier' som är en slags pumpa, men de är inlagda på ungefär samma sätt som smörgåsgurka, fast skurna i klyftor istället för i skivor.

  • lotteb 16 oktober 2008

    Du kan använda vanlig pumpa. Vad du kan göra är ta pumpan och klyv den i stora bitar (halvor eller 4 eller 8 bitar beroende på hur stor den är) med skal och allt på. Ta ur kärnorna och trådarna. Sen så bakar du pumpa delarna i ugnen med skal sidan upp i 175 borde vara bra. Du skall inte bränna eller torka ut den. Den är färdig när den är mjuk. Du tar sedan och tar bort skinnet - en vanlig matkniv räcker för att skrapa av fuktköttet från det muka skinnet. fruktköttet purear du i matberedare. Nu har du pumpa puree. Egen pumpa puree brukar bli lite våtare än den köpta. Man kan låta den rinna av men jag tar bara och tar mindre av vätska om det krävs i receptet.

    Här i amerika där jag bor finns det pumpa puree som har både kryddor och tillsatser och sen finns det pumpa puree som har inget annat än pumpa. Kolla in receptet om du har pumpa puree på burk med kryddor redan eller bara ren pumpa puree. Man kan sätta till kryddorna själv det är i princip väldigt lik pepparkaks kryddor.

  • Eery 17 oktober 2008

    Tack Lotteb:)
    här ska testas, gjorde pumpkinpie förra året och den var riktigt god. Tänkte göra en cheesecake med åumpa nu:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.