Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept Cappuccino-glass som görs med glassmaskin?

  • linda_f 7 juni 2013

    Har försökt att hitta något recept på cappuccino-glass som görs i glassmaskin. Har ännu inte provat min julklapp...
    Lyckas inte hitta något program att prova. Hittade ett här som innehöll kaffe, kardemumma och gräddfil. Tyckte det lät lite konstigt (speciellt med gräddfil) fast jag vet ju inte vad Triumf-glass har för ingredienser i sin cappuccino-glass.
    Tänker att sådan glass borde innehålla cappuccino-kaffe-pulver.
    Nån som har recept på cappuccino-glass som görs i glassmaskin?

  • DoctorWho 7 juni 2013

    Denna låter jättegod. Nu vill jag också ha en glassmaskin! {laugh}
    http://www.helenaljunggren.com/cappuccinoglass-med-choklad/

  • linda_f 7 juni 2013

    Jag såg det receptet men den innehåller muscovadosocker
    och glykos. Jag har ingen aning om vad det är men ordet glykos låter inte så gott :s
    Det är inga grejer som jag skulle använda förutom till denna glass antagligen

  • DoctorWho 7 juni 2013

    Muscovadosockret (råsocker) går jättebra att ersätta med strösocker och glykosen går att utesluta. Glykosen förhindrar att sockret kristalliseras och blir kornigt.

  • LenaBE1 8 juni 2013

    Jag vill minnas att glykosen går att ersätta med vit sirap, om jag inte minns helt fel så ger det ungefär samma resultat.
    Byt ut muscovadosockret mot farinsocker så får du en liknande smak, inte exakt men nåt däråt i alla fall. Jag ska kolla i mina glassböcker om det finns något recept på cappuccinoglass.

  • LenaBE1 8 juni 2013

    Tyvärr hittade jag ingen cappuccinoglass, men däremot ett recept på snabb chokladglass där mjölken borde kunna bytas ut mot cappuccino. Receptet är till glassmaskin åtminstone. Jag ska skriva in det här i matklubben och återkommer när det är gjort med en länk till receptet.

  • boz1965 8 juni 2013

    Inget konstigt med glukos, det är en sockerart i sirapsform bara.


    http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukos

  • LenaBE1 8 juni 2013

    Nu har jag skrivit in receptet. Om du vill så kan du testa att byta ut mjölken mot kall cappuccino, det borde funka lika bra. Lycka till! :)
    Snabb Chokladglass i glassmaskin

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.