Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept på struvor

  • knyppeltanten 6 november 2010

    Ja nu har jag letat efter recept på struvor. Jag hade alldeles för mig att mamma använde receptet i Sju sorters kakor och att hon hade pilsner i! Men det receptet finns inte utan det är med gräddmjölk. Jag har letat på nätet också.

    Tror ni jag har drömt om pilsnern eller finns det recept med det i?

  • Cassiopeya 6 november 2010

    Köpte precis den boken, senaste upplagan, låg och läste inledningen igår. Det var säkert pilsner i. Om jag har förstått rätt så ändras recepten med tiden. Detta för att det kommer nya råvaror, råvarorna ändras och vad vi vill ha förändras med tiden. Det nya receptet är säkert lika bra som det gamla =)

  • soccermum 6 november 2010

    Jag hittade detta på nätet men har inte provat själv så jag kan inte sätta betyg på det :)
    Struvor

    Till dessa kakor behövs ett speciellt struvjärn.

    ca 25 st

    Du behöver
    1 ägg
    0,75 dl vetemjöl
    0,75 dl vatten
    3 msk öl
    kokosfett eller olja till kokning
    0,5 dl strösocker till garnering

    Gör så här
    Blanda ägg, mjöl, vatten och öl.

    Hetta upp oljan till 180-200°.

    Innan första struvan, värm upp struvjärnet i oljan.

    Doppa struvjärnet till 2/3 i smeten och sätt det i oljan. Koka struvan tills den blir vackert ljusbrun, ca 1 minute.

    Lossa struvan från järnet med hjälp av en gaffel.

    Låt struvorna rinna av på hushållspapper och strö socker över dem.

  • soccermum 6 november 2010

    Å detta med :)

    Fjäderlätta struvor
    Struvor är egentligen namnet på en kaka där smeten ringlas ner i det heta kokosfettet. Den som görs med järn som på bilden är Kejsarkronor, men för mig har den alltid hetat Struvor, Vikbolandets närmare bestämt.

    Struvor (Vikbolandets)
    1 ½ dl vetemjöl
    1 ½ dl mjölk
    1 ägg
    2 msk öl
    1/2 tsk salt
    1 tsk socker
    1 tsk malen kardemumma
    1 krm vanilj socker
    1 paket kokosfettStrösocker

    Vispa mjöl och mjölk för att få bort alla klumpar. Rör därefter i resten av ingredienserna. Får inte vispas för att undvika att få in luft i smeten. Värm kokosflott till ca 180°C. Prova temperaturen genom att lägga i en kub med vitt bröd. När brödet blir gyllenbrunt är kokosfettet lagom varmt. Doppa järnet i kokosfettet för att det ska få rätt temperatur, sedan i smeten, därefter i fettet. När kakan har fin färg lossas den försiktigt från järnet och vänds en aning i strösocker. Doppa järnet på nytt i fettet för att få det varmt och upprepa proceduren.

    Tips! Ha ett lock till kastrullen i beredskap om oljan skulle fatta eld. Då är det lätt att kväva den direkt.

  • siggemums 6 november 2010

    Jag har samma recept som soccermun, men utan vanilj och kardemumma. Måste testas!
    Har gjort de massor av gånger och de blir mycket goda, spröda och fina. En burk fylld av dessa kan också bli en uppskattad julklapp.

  • knyppeltanten 6 november 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 6 nov 2010

    Köpte precis den boken, senaste upplagan, låg och läste inledningen igår. Det var säkert pilsner i. Om jag har förstått rätt så ändras recepten med tiden. Detta för att det kommer nya råvaror, råvarorna ändras och vad vi vill ha förändras med tiden. Det nya receptet är säkert lika bra som det gamla =)


    Min bok är från 1975 och sen har jag en senare men det är samma recept med gräddmjölk i båda. Ska kolla efter den nya upplagan, kanske fler av de gamla recepten finns med.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.