Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ringla glasyr och strössel

  • knyppeltanten 5 februari 2011

    Jag har köpt en tidning som heter Hembakat med en jättefin rosa tårta på framsidan och min första fråga är: Hur får de dit strösslet på sidorna??

    Den andra frågan är:
    Hur får de dit glasyr på vallmokakan som finns längre in i tidningen. Det är blå vallmofrö i den och glasyren är så fint ditringlad. Man ska ta 2-3 dl florsocker, saft och skal av 1 lime och 2 msk vatten. Jag tog 3 dl florsocker och saft av 1 lime + 1 krm vatten. Ringlade dit glasyren och den landade så fint längst ner efter kanten på kakan, inte alls så där fint som på bilden. Skulle jag ha tagit 2 msk vatten ändå? Men då hade ju glasyren blivit tunn som vatten? Som det är nu så är kakan heltäckt av glasyr, som ett vitt täcke och en tjock kant nedtill.

    Hur gör man för att få dit glasyren så fint? Den här kakan är en sockerkaka med blå vallmofrön i bakad i en sockerkaksform och så har de ringlat glasyr på den.

  • Cassiopeya 5 februari 2011

    När jag strösslar kanterna på tårtan tar jag strössel i handen och "kastar" försiktigt dit det på sidorna. Är lite pyssligt och det kommer strössel överallt, men det blir fint :)

    Har också varit med om att glasyren rinner ner och lägger sig på fatet. Tror man ska ringla sakta och ta inte för mycket i taget. Då hinner glasyren stelna till och lägga sig fint på kakan.

  • knyppeltanten 5 februari 2011

    Då ska jag pröva att kasta strössel :-) och ringla sakta, jag hade ju bråttom att få kakan klar för att ta med bort. Man kanske ska ställa den kallt mellan ringlingarna så det hinner stelna. Tack för tipsen.

  • Cassiopeya 6 februari 2011

    Skrivet av knyppeltanten den 5 feb 2011

    Då ska jag pröva att kasta strössel :-) och ringla sakta, jag hade ju bråttom att få kakan klar för att ta med bort. Man kanske ska ställa den kallt mellan ringlingarna så det hinner stelna. Tack för tipsen.


    :D{laugh} (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.