Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Saffranscheescake

  • mimidolls 26 november 2009

    Jag skulle vilja ha ett recept på fryst saffranscheescake...har letat överallt men inte hittat nåt.
    Är det nån som kan hjälpa mig?

  • josse12 26 november 2009

    detta är från coops hemsida.. hoppas det är nåt sånt du menar!!

    Cheesecake med saffran


    ca 10 bitar


    Ugnstemperatur 200º
    Ingredienser
    Botten:

    100 g margarin eller smör
    finns som ekologisk vara 180 g digestivekex (ca 12 st)
    finns som ekologisk vara 1 tsk malen kanel
    Fyllning:

    ½ g saffran (1 paket)
    500 g ostmassa, slät - Kesella gourmet
    finns som ekologisk vara ½ dl socker
    finns som ekologisk vara 4 ägg

    = Denna symbol visar att ingrediensen finns som ekologiskt alternativ

    Tillagning

    En cheesecake kan varieras både i smaksättning och tillagningssätt. Oftast är bottnen ogräddad, här är den gräddad och dessutom kryddad med kanel. Vidare är den typiska Philadelphiaosten i fyllningen utbytt mot färsk ostmassa, som gör anrättningen magrare, och smaksatt med saffran som ger vacker färg och är gott ihop med kanel.

    Bottnen: Smält fettet. Krossa kexen fint. Blanda dem med kanel och fett. Tryck ut blandningen över formens botten och en bit upp på kanten. Ställ formen kallt så att degen stelnar.

    Värm ugnen till 200°C.

    Fyllningen: Stöt saffranet med en sockerbit eller 1 tsk strösocker. Blanda Kesella, socker och saffran. Rör i ett ägg i taget. Häll fyllningen i degskalet.

    Grädda i mitten av ugnen ca 25 min.

    Servera cheesecaken avsvalnad eller kall med bär eller sylt och ev vispad grädde.

    Form: rund, helst med löstagbar botten, ca 25 cm i diameter

  • mimidolls 26 november 2009

    Tack...men det är en fryst cheescake jag söker recept på. Alltså en som man inte gräddar utan man bara rör ihop och ställer i frysen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.