Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

smal glass

  • DevourMe 29 maj 2008

    Hejsan, eftersom jag har väldigt svårt å hitta krämig glass( t ex med choklad, karamel, lakrits, vanilj mm) som är laktosfri och smal ( fattig på kalorier)så vill jag göra egen men har ingen glass maskin,
    vill också kunna njuta av dom smakerna i en glass å inte bara sorbet...
    så nån som vet vad jag ska ha i om jag tar typ laktosfri lätt fil eller yoghurt antingen smaksatt med vanlig... men hjälp nu med en så kalorisnål krämig glass som möjligt som inte är sorbet.

    tack

  • Ernst76 29 maj 2008

    Hemma kan man göra en mycket nyttig yoghurtglass.
    Yoghurtglass 4 portioner
    4 dl frysta bär (obs, bären ska vara frysta för att få glasskonsistens)
    2 msk strösocker
    1½ - 2 dl mild lättyoghurt naturell

    Mixa de frysta bären och socker i en matberedare eller mixer. Tillsätt yoghurt och fortsätt mixa till en jämn smet. Servera genast. En portion ger 70 kcal och du får en massa nyttigheter från bär och yoghurt.

  • Ernst76 29 maj 2008

    Glass på fitness-vis

    ½ burk lättkesella
    10g vaniljprotein
    100-150g frysta jordgubbar
    en skvätt fun light jordgubb
    vatten till önskad konsistens

    Mixa allt till en jämn smet och häll upp i en skål. Njut direkt eller låt den stelna en stund i frysen först.
    Strö ev lite nötter eller frön över för det nyttiga fettets skull.

  • DevourMe 29 maj 2008

    Skrivet av Ernst76 den 29 maj 2008

    Glass på fitness-vis

    ½ burk lättkesella
    10g vaniljprotein
    100-150g frysta jordgubbar
    en skvätt fun light jordgubb
    vatten till önskad konsistens

    Mixa allt till en jämn smet och häll upp i en skål. Njut direkt eller låt den stelna en stund i frysen först.
    Strö ev lite nötter eller frön över för det nyttiga fettets skull.


    okej men ta hänsyn till nu att jag inte ville ha fruktglass, harj u faktist skrivit det nu flera gånger utan å va otrevlig, är glas för hjälpen men det är ingen frukt eller bär glass jag är ute efter ....

  • monac 29 maj 2008

    SÅ HÄR GÖR JAG:D
    Blåbär/banan och kokosglass

    smalare kommer man nog inte undan....(Y)

  • DevourMe 30 maj 2008

    Skrivet av monac den 29 maj 2008

    SÅ HÄR GÖR JAG:D
    Blåbär/banan och kokosglass

    smalare kommer man nog inte undan....(Y)


    Tack men jag vill inte ha bär glass.

  • monac 30 maj 2008

    vad vill du ha då?????:'( INGET SOM PASSAR?
    ÄT LUFT ELLER IS:D
    M.V.H //MONAC

  • monac 30 maj 2008

    Skrivet av Ernst76 den 29 maj 2008

    Glass på fitness-vis

    ½ burk lättkesella
    10g vaniljprotein
    100-150g frysta jordgubbar
    en skvätt fun light jordgubb
    vatten till önskad konsistens

    Mixa allt till en jämn smet och häll upp i en skål. Njut direkt eller låt den stelna en stund i frysen först.
    Strö ev lite nötter eller frön över för det nyttiga fettets skull.


    Vad är vanilj protein??? blev väldigt nyfiken?:o:)

  • DevourMe 1 juni 2008

    Skrivet av monac den 30 maj 2008

    vad vill du ha då?????:'( INGET SOM PASSAR?
    ÄT LUFT ELLER IS:D
    M.V.H //MONAC


    jag skrev där uppe att jag sökte efter glass som man kan göra själv
    en lätt glass med choklad, kola, laktist, kaffe, karamel eller vanilj smak typ å inte FRUKT smak.

  • Ernst76 1 juni 2008

    Proteinpulver finns där dom säljer kost-tillskott (för träning mm). Finns med choklad, jordgubbs och vaniljsmak mm.:D

  • Ernst76 1 juni 2008

    Jag tror att det blir omöjligt att kunna göra en sådan glass som du (DevourMe) vill ha! Grunderna i glass är just det du inte vill att den ska innehålla. Grädde, socker och ägg (om jag inte misstar mig) och sedan choklad mm är inte speciellt kalorifattigt, förutom äggen. Du kanske kan ta och koka några ägg istället:p:p

  • monac 2 juni 2008

    Skrivet av Ernst76 den 1 jun 2008

    Proteinpulver finns där dom säljer kost-tillskott (för träning mm). Finns med choklad, jordgubbs och vaniljsmak mm.:D



    åh, då förstår jag! det var ju en god idé att ha i smoothie oxå!...och glass.(Y)

  • DevourMe 2 juni 2008

    Skrivet av Ernst76 den 1 jun 2008

    Jag tror att det blir omöjligt att kunna göra en sådan glass som du (DevourMe) vill ha! Grunderna i glass är just det du inte vill att den ska innehålla. Grädde, socker och ägg (om jag inte misstar mig) och sedan choklad mm är inte speciellt kalorifattigt, förutom äggen. Du kanske kan ta och koka några ägg istället:p:p


    jora det går, inget är omöjligt haha, nej men om man tänker på light glassarna, i big pack t ex 130 kcal, eller lättglass i choklad och vanilj smak 120 kcal

    sen den där dreyers glassen med 95 kcal som inte finns i sverige dåra, men det går....

    bara kan man söta glassen med nått annat, typ sötningsmedel går ju men nått annat medel kanske?
    eller t ex en morotskaka behöverj u ingen socker eftersom moroten i sig är så söt,

  • camillaf14 2 juni 2008

    Alltså jag vet inte om vaniljvisp finns som laktosfri men annars så är det väldigt gott och enkelt att vispa vaniljvisp och sedan vända ner t ex hackad dajm eller annat gott. Detta häller man i en form, t ex brödform (rektangulär) och fryser i någon timme. Sedan är det bara att njuta.

    Hoppas verkligen du kan hitta det du söker :)

    Hälsningar
    Camilla

  • Ernst76 2 juni 2008

    Vad tror du om dessa?

    Oatly Glass är helt vegetabilisk och finns i tre smaker: vanilj, jordgubb och kola. Smakar lika gott som vanlig glass, men innehåller mindre fett och mer fibrer. Precis som alla andra Oatly-produkter är glassen mjölk- och sojafri.

    Är du på jakt efter en mjölk- och sojafri glasspinne? En glass som dessutom ska smaka riktigt gott och gärna vara gjord av ren, svensk havre? I så fall kan du sluta leta. Nu finns nämligen Oatly Jordgubbsglass på pinne!

    Innehållsdeklaration

    Oatly Vaniljglass

    INGREDIENSER: Havrebas (vatten, havre 10%), vegetabiliskt fett (palm-, raps-, kokosolja), druvsocker, socker, glukossirap (från majs), emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), stabiliseringsmedel (xantangummi), aromämne, salt, färgämne (betakaroten).

    NÄRINGSVÄRDE
    per 100 g
    Energivärde 820kJ/195kcal
    Protein 1 g
    Kolhydrater 25 g
    Fett 10 g





    Oatly Jordgubbsglass

    INGREDIENSER: Havrebas (vatten, havre 10%), jordgubbssylt (10%) (socker, jordgubbar, vatten, stabiliseringsmedel (pektin), syra (citronsyra), konserveringsmedel (kaliumsorbat), färgämne (druvskalsextrakt), arom), vegetabiliskt fett (palm-, raps-, kokosolja), druvsocker, socker, glukossirap (från majs), emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror),
    stabiliseringsmedel (xantangummi), arom-ämnen, salt, färgämne (rödbetsrött).

    NÄRINGSVÄRDE
    per 100 g
    Energivärde 840kJ/200kcal
    Protein 0,5 g
    Kolhydrater 28,5 g
    Fett 9 g






    Oatly Kolaglass

    INGREDIENSER: Havrebas (vatten, havre
    10%), karamellsås (8%) (invertsocker, socker, vatten, stabiliseringsmedel (modifierad stärkelse (från majs), xantangummi), arom), vegetabiliskt fett (palm-, raps-, kokosolja), druvsocker,
    socker, glukossirap (från majs), emulgeringsmedel (mono- och diglycerider
    av vegetabiliska fettsyror), stabiliseringsmedel (xantangummi), aromämnen, salt, färgämne (sockerkulör).

    NÄRINGSVÄRDE
    per 100 g
    Energivärde 820kJ/200kcal
    Protein 0,5 g
    Kolhydrater 28 g
    Fett 9 g

  • Ernst76 2 juni 2008

    När sommarens första solstrålar når oss är det många som firar med att njuta av en god gräddglass. Tyvärr kan inte sommaren börja för alla på det här sättet.
    Tofu Line från Ingman Glass är en helt vanlig glass. Det är bara det att den är gjord utan kolesterol och laktos för att alla ska kunna njuta av den. Men tro inte att Tofu Line smakar konstigt för det. Tvärtom så smakar den precis som glass ska smaka. Tofu Line är bara ovanligt god och passar utmärkt för dem som älskar glass och/eller har mjölkallergi, laktosintolerants, högt kolesterolvärde .
    Tofu Line är en glass baserad på soja och vegetabiliska oljor. Den är gjord helt utan mjölk, laktos, kolesterol och animaliska fetter. Glassen vänder sig till alla som av en eller annan anledning följer en hälsosam diet eller vill ha variation. Tofu Line finns i olika smaker och förpackningsstorlekar. Våra populäraste smaker är Tofu Line Vanilj, Tofu Line Jordgubb, Tofu Line Choklad och Tofu Line Mocca, samtliga i storleken 750ml. Tofu Line Chokladpinne 6-pack hör också till favoriterna.
    Tofu Line finns idag i välsorterade livsmedelsbutiker och i kiosker som säljer Åhusglass.
    Energi 850 kJ
    200 kcal
    Protein 3 g
    Kolhydrat 24 g
    varav sockerarter 23 g
    varav laktos 0 g
    Fett 10 g
    varav mättat 5 g
    varav enkelomättat 3 g
    varav fleromättat 2 g
    Kolesterol 0 g
    Kostfiber 1 g
    Natrium 0,1 g

    http://www.ingmanglass.se/index.php?group_id=179&page=228

  • DevourMe 2 juni 2008

    Skrivet av Ernst76 den 2 jun 2008

    När sommarens första solstrålar når oss är det många som firar med att njuta av en god gräddglass. Tyvärr kan inte sommaren börja för alla på det här sättet.
    Tofu Line från Ingman Glass är en helt vanlig glass. Det är bara det att den är gjord utan kolesterol och laktos för att alla ska kunna njuta av den. Men tro inte att Tofu Line smakar konstigt för det. Tvärtom så smakar den precis som glass ska smaka. Tofu Line är bara ovanligt god och passar utmärkt för dem som älskar glass och/eller har mjölkallergi, laktosintolerants, högt kolesterolvärde .
    Tofu Line är en glass baserad på soja och vegetabiliska oljor. Den är gjord helt utan mjölk, laktos, kolesterol och animaliska fetter. Glassen vänder sig till alla som av en eller annan anledning följer en hälsosam diet eller vill ha variation. Tofu Line finns i olika smaker och förpackningsstorlekar. Våra populäraste smaker är Tofu Line Vanilj, Tofu Line Jordgubb, Tofu Line Choklad och Tofu Line Mocca, samtliga i storleken 750ml. Tofu Line Chokladpinne 6-pack hör också till favoriterna.
    Tofu Line finns idag i välsorterade livsmedelsbutiker och i kiosker som säljer Åhusglass.
    Energi 850 kJ
    200 kcal
    Protein 3 g
    Kolhydrat 24 g
    varav sockerarter 23 g
    varav laktos 0 g
    Fett 10 g
    varav mättat 5 g
    varav enkelomättat 3 g
    varav fleromättat 2 g
    Kolesterol 0 g
    Kostfiber 1 g
    Natrium 0,1 g

    http://www.ingmanglass.se/index.php?group_id=179&page=228


    jo jag har sätt och smakat dom där tufo och den andra laktosfria glassen, men är ute efter dom jag nämde fråm diplom sidan :/

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.