Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Snabb hjälp!!!! Det jäster inte

  • kbr 15 augusti 2008

    Hej har bakat bullar med torr jäst men det jäst inte vad kan jag göra? Är det bara att släng?

    /Karin

  • salsa 15 augusti 2008

    Min första tanke är degspadet. 42 grader annars jäser det inte. Försök ställa det varmare kan kanske hjälpa. Annars baka ändå och gör Fattiga Riddare eller låt det torka och mal ner till ströbröd.

  • systeryster 15 augusti 2008

    Har liten erfarenhet av torrjäst vet bara att det ska vara varmare degvätska än fingervarmt.kanske börjar det jäsa om du ställer degen lite varmt och ökar jäsningstiden???:o:)

  • systeryster 15 augusti 2008

    Skrivet av salsa den 15 aug 2008

    Min första tanke är degspadet. 42 grader annars jäser det inte. Försök ställa det varmare kan kanske hjälpa. Annars baka ändå och gör Fattiga Riddare eller låt det torka och mal ner till ströbröd.[/quoteSkrev visst samtidigt och hade samma tanke!

  • wiklund73 15 augusti 2008

    Som tidigare har sagt, man måste ha varmare degspad än vid "vanlig" jäst. Alltså varmare än fingervarmt . Jag skulle nog börja om om jag vore du.

  • kickiekblad 15 augusti 2008

    Skulle nog åxå börja om(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.