Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Snabbt svar Kondenserad mjölk!

  • AnneNi 19 september 2009

    Jag har en burk kondenserad mjölk jga tänkte använda idag till dulce lecte. Jag såg när jag skulle lägga den i grytan att den gick ut i juli. Min gissning är att den går att använda ändå, men vet någon säkert att det är ok??
    Hoppas någon vet o svarar snabbt!
    Tack!

    PS Kanske ska tillägga att jag haft den i kylskåp.

  • AnneNi 19 september 2009

    Insåg att min gryta inte var så djup, så jag anser det som ett farligt projekt att koka min burk... Finns viss risk att jag inte lyckas hålla den täckt med vatten... Så nu är det inte så bråttom med svaret längre...

  • redd 19 september 2009

    Från wikipedia

    "Kondenserad mjölk är mjölk där vatten har borttagits så att bara ca 25 % återstår, t ex genom vakuumindunstning, varvid återstoden minskar i volym, blir brungul och tjocknar till en sirapliknande konsistens. Den kondenserade mjölken förpackas i plåtburkar och blir då tämligen hållbar (minst 4…6 månader i rumstemperatur). Vid längre förvaring kan produkten fortfarande vara tjänlig som föda, men konsistens och smak kan ha förändrats."

    Den är med all sannolikhet inte farlig att äta inte minst med tanke på att den varit i kylen, frågan är ifall smaken har förändras? Men det är väll bara att testa?

  • gimmiahug 19 september 2009

    Du ska definitivt använda din burk, men bra att du inte kör på med fel kastrull. Jag har en väninna som gjorde det och...... PANG! Det kunde ha gått riktigt illa. Hållbarheten tycker jag du ska ta med en nypa salt dock, ett par månader på en konserv är ingenting så använd du din kondensmjölk!

  • AnneNi 20 september 2009

    Tack för bra svar! Nu får jag bara leta reda på en bättre kastrull så jag kan använda den!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.