Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Söker pralinkonsistens

  • sockerkakan1 13 november 2010

    är det någon som vet hur man kan få den där konsistensen som praliner har (len och fast) utan att använda choklad. Typ att man tar smör och ägg ->blandar-> ställer svalt. och sedan får det samma konsistens som en pralin (utan chokladsmaken förstås)

    Fattar ni vad jag är ute efter? ;)

  • MosterNettan 13 november 2010

    Menar du smörkräm? Det kan man göra både med och utan ägg!
    Det finns recept här om du söker på "smörkräm".

  • sockerkakan1 13 november 2010

    nja alltså det jag söker är någon slags "fyllning" som har samma konsistens som smör (kylskåpskallt) problemet är att om man ska anvnda som en fyllnig och ställa ut i det i rumstemperatur smälter den... vill ha samma konsistens som när den var kyld.

  • MosterNettan 13 november 2010

    Då vet jag inte vad du menar. {question}
    Kanske ska du konsultera en konditor om du inte får svar här.
    Lycka till...
    :

  • sockerkakan1 13 november 2010

    Hur gör man då? :o

  • idea_ 14 november 2010

    Låter som du är ute efter något i stil med en ganach (förbehåll för stavningen som jag inte vet hur den är). Vet inte om man kan göra sånna utan choklad, vet att det i en choklad ganach är grädde och choklad (+ lite diverse annat). Konditorer (som ofta jobbar på bagerier) har i sin grundutbildning fått lära sig göra chokladpraliner och dylikt, så som MosterNettan sa kan det vara ett alternativ om vi medlemmar inte kan hjälpa dig.

  • sockerkakan1 14 november 2010

    nejnejnej! alltså konsistensen av kylskåpskallt smör. EXAKT SÅ! ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.