Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Söker recept på mormors underbara kakor med äppelmos

  • anna_json 20 februari 2009

    Hej

    Min mormor bakade väldigt mycket gott fikabröd. Bland annat gjorde hon såå goda kakor när jag var mindre. Nu är mormor i himlen tillsammans med receptet.

    Det var två runda kakor (ungefär samma storlek som digistivekex fast lite tunnare) uppepå varandra, emellan dem var det äppelmos. På översta kakan gjorde hon en rosa glasyr och dekorerade med strössel.

    De var mjuka och helt underbart goda!

    Finns det någon som möjligtvis vet vad jag menar eller har recept på något liknande så skulle jag bli väldigt glad!?

  • ludde3pojken 20 februari 2009

    Hej! kan det vara plättbakelser som du tänker på min mamma bakade sådana som stämmer överens med din beskrivning. Ibland delade hon kakorna så att de blev som två halva cirklar.

  • Vetebullen 20 februari 2009

    Min tanke går direkt till Danska Äppelbakelser. De är som du beskriver mjuka och väldigt goda.
    Ett gammalt recept som min mamma också gjorde. :D

  • anna_json 22 februari 2009

    Tack så mycket för svaren från er båda!!

    Det låter väldigt gott med plättbakelser, hittade flera recept på det här på matklubben. Det tänkte jag också prova men det som mormor gjorde var "vanliga" kakor som man kunde spara, inga plättar..tyvärr

    Har du, Vetebullen, recept på Danska Äppelbakelser som jag möjligtvis skulle kunna få eller kan jag hitta det någonstans?:)

  • catlin 22 februari 2009

    Här kommer recept på Danska äppelbakelser

    200gr Smör 1½ tsk bakpulver
    4kkp vetemjöl(300gr)
    1ägg äppelmos
    1 1/4kkpsocker(150gr)

    Smöret röres vitt ,ägg o socker nedröres
    och sist mjölet,blandat med bakpulvret.Degen utkavlas och uttages till
    runda kakor,som gräddas.Kakorna läggas ihop två och två med
    äppelmos emellan-Glaseras om så önskas.

    dehär receptet är hämtat ur en gammal kokbok som jag hade i Skolan.Lycka till hälsn:Catlin:)

  • anna_json 22 februari 2009

    Tack tack så mycket! De ska jag prova redan ikväll! :)

  • babbs 22 februari 2009

    Jag bakade ofta plättbakelser förr. Det är inte plättar av pannkakssmet. MrsC har ett recept på plättbakelser i sin kokbok. Namnet kommer förmodligen från att man gräddar dem i en plättlagg, men i ugnen som de flesta andra kakor. De är jättegoda, vill man inte lägga samman dem kan man böja dem över en rundstav eller särskilt flarnbleck som finns att köpa. De blir inte hårda men inte heller mjuka. och som sagt det är inte vanliga plättar.

  • anna_json 22 februari 2009

    Ahh...såg att det inte var pannkakssmet men misstänkte att det var något liknande men okej tack för upplysningen!! Jag ska absolut prova dem också, få se om det möjligtvis kan vara dem! Tack så mycket! :)

  • catlin 22 februari 2009

    Hu så receptet på äppel bakelser har dragits ihop :oJag hade två fina spalter
    men det går antagligen inte att göra längre mellanslag här.

    Hälsn:Catlin

  • Vetebullen 22 februari 2009

    Hej Jonanan!

    Jag ser att du har fått receptet på äppelbakelserna. :D
    Det är samma recept som jag har, också ur en gammal kokbok från 1979
    LYCKA TILL (Y)

  • anna_json 23 februari 2009

    Jag såg det catlin, ingen fara! =)
    Ja tack så mycket Vetebullen!!

    Tack alla för hjälpen!!

  • lillajag51 18 juni 2012

    Skrivet av anna_json den 20 feb 2009

    Hej

    Min mormor bakade väldigt mycket gott fikabröd. Bland annat gjorde hon såå goda kakor när jag var mindre. Nu är mormor i himlen tillsammans med receptet.

    Det var två runda kakor (ungefär samma storlek som digistivekex fast lite tunnare) uppepå varandra, emellan dem var det äppelmos. På översta kakan gjorde hon en rosa glasyr och dekorerade med strössel.

    De var mjuka och helt underbart goda! det stog inte hur många grader eller hur länge äppelbakelserna skall vara i ugnen yvonne pira västerås

    Finns det någon som möjligtvis vet vad jag menar eller har recept på något liknande så skulle jag bli väldigt glad!?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.