Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Soya/soja

  • ros 9 januari 2010

    :)Hej på er och god fortsättning på det nya året(Y)

    Vi var ett gäng på trettondagen som diskuterade vilka olika "sojor" det finns.

    :oVissa har fler E-nummer än andra

    Vilken soja ska jag använda för att marinera kycklingfilé och fläskfilé???

    Jag vill använda en soja som inte innehåller massa E-nummer:D

    Tacksam för svar och tips på god soja:)

    Ha det så bra bland alla grytor och kastruller!
    Mvh Ros

  • asasto 9 januari 2010

    Japansk soya:

    Kikkoman soya innehåller bara sojabönor, vete, salt och vatten

    Tamari innehåller också bara naturliga ingredienser även den gjord på sojabönor

    Kinesisk soya:

    Mrs Chengs soja innehåller Vatten, sojabönor, veteråvara (glutenfri), socker, salt, svamp

    Dessa sojor brukar vara vanliga i matbutiken så det brukar inte vara svårt att hitta soja utan E-ämnen

    Man kan marinera kyckling i alla dessa men det smakar ju olika kinesisk soya smakar ju inte som japansk och vice versa. Jag tycker ofta den kinesiska är mer koncentrerad så man får vara mer försiktig med den annars blir det lätt för salt. Jag gillartamari som är en ekologisk jäst soja den brukar gå att använda vid marinering av kyckling och liknande, nackdelen är väl att den är dyrare.

  • ros 9 januari 2010

    :)Tack för tipsen!(Y)

  • carwid 9 januari 2010

    Köpte igår en flaska ekologisk ljus soja " Pearl River Bridge" på Coop. Har inte smakat ännu, men det känns bra att köpa soja som inte är genmodifierad.

  • ros 9 januari 2010

    :)Tack för fler tips!(Y)

  • jas65 9 januari 2010

    silver svan soy sauce. En Filipinsk soya som finns att köpa i Asiatiska affärer, den är mild i sin smak.
    Mvh
    Anders

  • ros 9 januari 2010

    :)Tackar, tackar för alla tips(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.