Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Stora pepparkakshjärtan

  • knyppeltanten 4 december 2012

    Jag tänkte göra stora pepparkakshjärtan att hänga i fönstret. Går det bra med färdigköpt deg eller finns det någon bra hållbar att göra själv?

    Och kristyr, vilken är bäst? En gång köpte jag färdigdekorerade stora hjärtan från ett konditori och den glasyren ramlade av första dagen, bitvis förstås.

  • Amika 4 december 2012

    Det går jättebra att göra på köpt deg. Men kavla dem något tjockare än de tunna man äter. Då håller de bättre. Var noga med att göra hålen så de inte sitter för nära kanten och ta ut dem lättast med en kork från en penna direkt när du tar ut dem från ugnen. Då blir hålen snygga.

    Jag brukar ta en äggvita och några droppar pressad citron. Sedan rör jag i florsocker tills kristyren är så fast att den bildar toppar när du drar upp gaffeln, topparna ska precis hålla sig utan att "smälta" ner igen. Men var samtidigt försiktig så du inte gör den för hård för då blir den svår att spritsa och då går det spritsade lätt sönder som på de du köpte.

    Lycka till!

    Mvh

    Jonna

  • knyppeltanten 7 december 2012

    Tack snälla, det här ska jag skriva ut och ha kvar. Då ska jag försöka göra hjärtan till köksfönstret.

  • Amika 7 december 2012

    Lycka till! Hoppas det blir bra! :)
    Tänk bara på att det tar längre tid att grädda dem när de är lite tjockare. :) Och om du inte vill ha citronsaft så går det även bra med vitvinsvinäger eller några droppar ättika. :)

    En annan sak jag brukar göra när jag bakar pepparkakor är att jag kavlar ut degen direkt på bakplåtspappret och tar ut kakorna. Då slipper man böket med att flytta dem och hålla på och de blir garanterat fina. :)

  • knyppeltanten 7 december 2012

    Tusen tack för hjälpen. Ska köpa deg i kväll.

  • Mistys 7 december 2012

    Tänkte precis skriva....häng dom inte i köket när jag såg att det var där du ville ha dom. Jag gjorde det en gång och dom mjuknade och ramlade ner. Troligen från fukten som blir när man kokar ex potatis eller annan mat som ångar mycket. Trots fläkt är köket fuktigare än andra rum tydligen.
    Mina var färdigköpta men gör du egna kan du ju prova att grädda dom så länge det bara går utan att dom blir brända. Kanske minimerar risken att dom mjuknar.

  • Amika 7 december 2012

    Oj! Vilken otur du hade Misty!
    Jag har gjort pepparkakor och hängt i köksfönstret många år och jag har aldrig upplevt samma sak som du beskrev. Vad tråkigt för dig! :(
    I år ska jag inte hänga pepparkakor i fönstren dock, utan dekorerade apelsiner med fina röda band. :)

  • knyppeltanten 12 december 2012

    Ja nu har jag gjort pepparkakorna och de ser bra ut i alla fall. Men hur knyter jag rosett på dem?
    Jag har gjort två hål men kan baske mig inte komma på hur jag ska knyta i sidenbandet. Jag tänkte
    ha en rosett fram på pepparkakan och knyta en knut upptill på bandet och hänga dem ner bakom gardinen
    men får för mig att de då kommer att luta framåt liksom. Tacksam för hjälp igen.

  • Amika 12 december 2012

    Jag brukar mäta ut hur långt band jag vill ha och så trär jag igenom ändarna genom hålen och slår två stora knutar på bandets ändar, på baksidan av pepparkakan. Så det blir som inte någon rosett på dem, utan bara två knutar på baksidan, en vid varje hål. :)

  • knyppeltanten 12 december 2012

    Tack, vad bra. Då kan jag ju knåpa dit en rosett sen med nålar på bandet eller hellre kanske sy ett par stygn. Det blir ju lättare än att göra rosetten direkt.

  • Amika 12 december 2012

    Skrivet av knyppeltanten den 12 dec 2012

    Tack, vad bra. Då kan jag ju knåpa dit en rosett sen med nålar på bandet eller hellre kanske sy ett par stygn. Det blir ju lättare än att göra rosetten direkt.


    (Y)

    Oj vad jag hoppas att det blir bra och att de håller! :)
    Berätta mer än gärna om det gick bra med dem! :)

    Mvh
    Jonna

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.