Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Strössel istället för ströbröd?

  • sussisus 8 mars 2009

    Ja, som frågan i rubriken lyder - kan man använda strössel istället för ströbröd?
    Har fått tag i både saltlakrits- och mintströssel och tänkte använda det när jag ska baka, men det kanske smälter och gör att kakan fastnar i formen?

    Om det inte går att använda som ströbröd, vad sägs om att smaksätta kakan med strösslet istället? Ta båda strösslen eller bara en smak?

  • The_mama97mia 8 mars 2009

    Jag skulle inte våga testa att ha strössel ist f ströbröd, mest smak av strösslet får du väl om bara gör en enkel florsockerglasyr o strössel på det sen. Måste bli snyggt o roligt om du gör typ randigt med mint o saltlakritsströssel på glasyren???
    Annars tror jag på en vanlig chokladglasyr och sen mintströssel på det, måste bli gott.
    Om du inte vill ha ströbröd i formen, testa med kokos eller mannagryn, det tar jag ibland.

  • sussisus 8 mars 2009

    Fick tipset om att ta mintströsslet istället för kokos på kärleksmums.

  • monac 8 mars 2009

    strössel är ju mest socker...låter som om det skulle kunna fastna och ha sig !:o

    var fick du tag i mintströssel sussisus?????...inte ätit sedan 90-talet tror jag...de e så himla gott!:)

  • zudette 8 mars 2009

    Vill du byta ut ströbrödet så använd kokos istället - funkar lika bra!

  • LaJefa 8 mars 2009

    Krossad cornflakes funkar oxå bra istället för ströbröd.
    Strössel är nog bäst att du tillsätter som dekoration...annars kommer den bara att smälta ut till en "gojja".

  • sussisus 9 mars 2009

    Skrivet av monac den 8 mar 2009

    strössel är ju mest socker...låter som om det skulle kunna fastna och ha sig !:o

    var fick du tag i mintströssel sussisus?????...inte ätit sedan 90-talet tror jag...de e så himla gott!:)


    PÅ ÖoB, dvs Överskottsbolaget (där jag jobbar sen ett drygt halvår tillbaka:D).

  • Uli 9 mars 2009

    Mixa in strosslet is smeten! smaken sprids fint da. Nagot som ar fint i vita muffins ar vanligt fargglatt strossel i smeten, det lamnar fargglada flackar men sjalva strosslet (sockret) has smalt in i degen efter graddning.

  • sussisus 9 mars 2009

    Skrivet av Uli den 9 mar 2009

    Mixa in strosslet is smeten! smaken sprids fint da. Nagot som ar fint i vita muffins ar vanligt fargglatt strossel i smeten, det lamnar fargglada flackar men sjalva strosslet (sockret) has smalt in i degen efter graddning.


    Det var smart! Tack!

  • MammaLena 12 mars 2009

    STrösslet skulle nog jag strö över kakan före gräddning. Brukade baka muffins på det viset förut.
    JAg brukar använda mig av mannagryn istället för ströbröd när jag bakar sockerkaka eller andra mjuka kakor, ja även till matbröd använder jag mannagryn.
    Kokos kan ersätta ströbröd som det redan skrivits om, mjöl går också det att använda. I en del äldre recept brukar det stå att man ska smörja och mjöla formen.

  • ida85 17 juni 2009

    nja, strösslet kommer smällta i formen, men jag brukar använda cocos i stället för ströbröd. Tycker att kakan kan bli lätt torr i kanterna om man hat ströbröd ! :'(

  • mooseella 17 juni 2009

    Jag använder havrekli att strö formar med. Blir lite knaprigt och på min kladdkaka är det toppengott säger alla.

  • rektorskan 18 juni 2009

    Sesamfrö är gott att ha som strössel.

  • zonale 18 juni 2009

    monac, mintströssel finns på ÖB. Hoppas du har en butik i din närhet.:)

  • tallulah 18 juni 2009

    Vallmofrön är oxå gott att bröa med. Har bara prövat de blåa men de vita funkar säket oxå,
    Det är jättegott att använda till att bröa formen när man gör en kladdkaka.

  • ida85 18 juni 2009

    Skrivet av sussisus den 9 mar 2009

    Skrivet av monac den 8 mar 2009

    strössel är ju mest socker...låter som om det skulle kunna fastna och ha sig !:o

    var fick du tag i mintströssel sussisus?????...inte ätit sedan 90-talet tror jag...de e så himla gott!:)


    PÅ ÖoB, dvs Överskottsbolaget (där jag jobbar sen ett drygt halvår tillbaka:D).


    åh, då måste jag dra till Ö&B så fort som möjligt ! Låter ju jätte gott med mintströssel ! :p

  • 18 juni 2009

    saltlakritsströsslet är väldigt gott på glass också men det kanske alla vet redan:D
    åker jämt till ÖoB där jag bor och bunkrar strössel och andra kryddor (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.