Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Surdeg, vad är det???

  • stinalena 6 juli 2008

    En liten fråga kommer här! Jag älskar att baka bröd, men har aldrig testat att baka med surdeg som det står i många recept. Anledningen till det är att jag faktiskt inte vet vad det är. Någon som kan förklara?????

    Tack på förhand.

  • Smulpajen 6 juli 2008

    Så här står det i Jan Hedhs bok BRÖD:
    Enkelt uttryckt kan man säga att en surdeg är en blandnng av mjöl och vatten som får stå så länge att den börjar jäsa; vildjäst uppstår och multiplicerar sig. Surdegen hålls vid liv genom att man regelbudet fyller på med nytt mjöl och vatten. Surdegen bildar bakterier. mjölksyra, lactobaciller, ättiksyra, aromatiska ämnen, och i vissa surdegsjäsningar även jäst.

    Om man gör en surdegsgrund förvarar man den i kylen och tar av den varje gång man bakar. Den kan i princip bli hur gammal som helst om man lyckas hålla den vid liv. Jag läste om en som hade bevarats i två generationer i Finland!

  • marsipangris 7 juli 2008

    Det tar tid att baka med surdeg, man måste planera. Men det blir så otroligt gott med jästider på flera timmar (eller övernatt). Du kan baka helt utan vanlig "köpejäst". Kolla Martin Johanssons blogg http://paindemartin.blogspot.com/ där han skriver om sina surdegar.
    Låna boken Bröd (som Smulpajen skrev om) på bibblan och prova. Min surdeg är nu ett halvt år.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.